Home / archiefcentraal / rabo alleen nog in ommen dalfsen en hberg

rabo alleen nog in ommen dalfsen en hberg

Rabobank Vaart en Vechtstreek gaat verder met drie vestigingen in Hardenberg, Ommen en Dalfsen. Vestigingen in Lemelerveld en Slagharen sluiten per 1 september 2014 en vestigingen in Nieuwleusen, Dedemsvaart en Hasselt sluiten per 1 december 2014. De vestiging in het centrum van Hardenberg verhuist per 1 februari 2015 naar het vorig jaar geopende Rabobank kantoor Heemserhoek in Hardenberg.

“Veranderend klantgedrag als gevolg van een virtualiserende samenleving leidt logischerwijs tot een dalend klantbezoek bij de vestigingen van de Rabobank”, laat de bank weten. “De Rabobank past daarom zijn toekomstige dienstverlening aan, biedt klanten alternatieven en investeert volop in optimalisatie van de online dienstverlening.” Afgelopen week informeerde Rabobank zijn klanten over de veranderende dienstverlening.

“Voor klanten van de Rabobank is bankieren via internet de gewoonste zaak van de wereld geworden. En ook mobiel bankieren via de smartphone groeit razendsnel. Al anderhalf miljoen klanten gebruiken hun telefoon om te bankieren. Het zijn niet meer alleen de primaire betaal- en spaardiensten die via internet worden aangeboden. Klanten kunnen ook producten als een hypotheek, zakelijke lening of verzekering via internet bereiken. Deze ontwikkelingen leiden tot een afnemend aantal klanten dat de bank bezoekt. Slechts een klein deel van klantencontact gaat nog via een vestiging van een Rabobank. Daarom investeert de Rabobank de komende jaren in online dienstverlening.

Sterke groei mobiel bankieren

Directievoorzitter Jeroen Broeknellis: “Mensen hebben behoefte aan saldo-informatie die niet plaats- of tijdgebonden is, of willen elk moment van de dag hun kredietlimiet kunnen verhogen. Elke maand stappen meer dan 100.000 mensen over op mobiel bankieren. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het bezoek aan onze vestigingen. Klanten komen hooguit nog een keer in de drie jaar langs. Er zijn vestigingen waar bijna geen klant meer komt. Of letterlijk soms nog één klant per dag. Dan is het niet meer verantwoord om die vestiging open te houden. We blijven de maatschappelijk betrokken bank. Zo verkennen we voor de Rabobank vestiging in Nieuwleusen de mogelijkheden voor een maatschappelijke bestemming van het gebouw. Vanuit onze coöperatieve gedachte leveren we hier als Rabobank graag financiële steun aan.”

Virtualisering

De Rabobank investeert de komende jaren landelijk meer dan 100 miljoen euro in verregaande virtualisering en automatisering. Hiermee wordt de service aan de klant verbeterd. Er blijven voldoende vestigingen waar adviseurs de klanten adviseren bij complexere vraagstukken. Zo heeft de Rabobank ook in de toekomst een fijnmaziger vestigingennetwerk dan een gemiddelde andere bank.

Geldautomaten blijven

Jeroen Broeknellis: “We begrijpen dat sluiting van vestigingen voor sommige mensen gevolgen heeft. Uiteraard kunnen die klanten ook op ons blijven rekenen. We zullen in die gevallen kijken hoe we deze klanten het beste kunnen helpen. We doen dat in goed overleg met vertegenwoordigers van lokale belangenpartijen zoals ouderenbonden, Plaatselijk Belang en ondernemersverenigingen. Deze gesprekken vinden nu volop plaats. Als mensen bijvoorbeeld niet in staat zijn om naar de vestiging in Hardenberg, Ommen of Dalfsen te komen, dan kan een adviseur bij de klant thuis komen. De geldautomaten in Nieuwleusen, Dedemsvaart, Lemelerveld, Slagharen en in het centrum van Hardenberg blijven overigens bestaan. Evenals de geldautomaten in het centrum van Hasselt en Ommen. Deze laatste twee zijn op dit moment tijdelijk gesloten in verband met verhoogde veiligheidsrisico’s. In overleg met de winkeliersvereniging zijn we op zoek naar een nieuwe geschikte locatie in het centrum van Hasselt. De geldautomaat in Ommen krijgt een plek bij onze nieuwe vestiging in het Marktgebouw. Overigens zijn de geldautomaten bij onze vestigingen in Hasselt en Ommen gewoon geopend.”

Coöperatieve model

In de toekomst blijft de Rabobank de klant op maat bedienen via de combinatie van nieuwe kanalen op internet en mobiel en de fysieke vestigingen met deskundige, ambulante adviseurs. Het coöperatieve model blijft het fundament onder de Rabobankorganisatie. Bijna twee miljoen klanten zijn lid van hun lokale Rabobank. Leden praten en beslissen mee over het beleid van hun bank en zorgen er zo voor dat hun Rabobank voeling houdt met de samenleving waar ze deel vanuit maakt.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.