Home / archiefcentraal / scholen verdeeld over afschaffen cito toets

scholen verdeeld over afschaffen cito toets

Een groep schooldirecteuren, die zichzelf ‘Op weg naar geweldig onderwijs’ wil de toets namelijk afschaffen, omdat het de scholen zou belemmeren goed onderwijs te geven. Maar wat vinden de scholen in het Vechtdal er van dat dit misschien wel de laatste Cito-toets ooit is?

‘School niet afrekenen op resultaten’

“Ik zie de Cito-toets als een uitstekend middel om schoolvorderingen van leerlingen inzichtelijk te maken”, zegt Jan Limbeck van CNS Ommerkanaal. “Je kunt zien waar een kind staat ten opzichte van vorige toetsmomenten en ten opzichte van landelijke gemiddelden. Als een Cito-toets daarvoor wordt gebruikt, heb ik er geen enkele moeite mee.”

Limbeck vervolgt: “Waar hem de schoen wringt, en ik denk dat dat zo’n beetje voor elke basisschool geldt, is in de conclusies die er door een onderwijsinspectie aan worden gehangen voor wat betreft de kwaliteit van een school. Als de Cito-scores worden gebruikt om een school af te rekenen op de behaalde resultaten, dan vind ik dat een slechte zaak. Er kunnen veel oorzaken zijn voor het behalen van een slechte score, kwaliteit van het onderwijs is daar maar een deel van. Niet elke school werkt onder dezelfde omstandigheden en niet elke school heeft dezelfde leerlingenpopulatie. Een lage/hoge Cito-score kan dus meerdere oorzaken hebben. Nu wordt er teveel gefocust op het tekort aan kwaliteit. Te veel lage scores is het predicaat ‘zwak’ of ‘zeer zwak’. Als dat het gevolg is, zullen veel directeuren zeggen: ‘Weg met de toets’. Jammer, want dan gooi je het kind met het badwater weg.”

Niet het middel, wel één van de factoren

“Wanneer de groep, die zichzelf ‘Op weg naar geweldig onderwijs’ noemt, vindt dat de Citotoets niet het ijkpunt voor onderwijskwaliteit zou moeten zijn, hebben ze een punt”, zegt Harry Muskee van cbs Hoogengraven uit Stegeren. “Want wanneer een groep 8 laag scoort, kan het zo zijn dat de school er toch het maximale uit heeft gehaald en een goede prestatie heeft geleverd. Andersom is het ook mogelijk dat een school die hoog scoort, misschien nog wel hoger had gekund. En natuurlijk is het zo dat de eindtoets een aantal talenten van leerlingen niet in beeld brengt. Maar dat weten we. De Eindtoets is niet het middel om de kwaliteit van het onderwijs te meten, maar één van de factoren die gezamenlijk het meest optimale instapniveau van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs bepalen. Niets meer en niets minder.”

‘Toets in mei maken’

“De Cito-eindtoets van groep 8 kan prima dienen als ondersteuning bij het individuele advies voor vervolgonderwijs na de basisschool. De Cito-eindtoets kan ook prima worden gebruikt om de kwaliteit van de scholen te meten, zoals de inspectie nu doet”, zegt John Beumer, pr-man van Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio. “Gebruik voor beide doeleinden tegelijkertijd blijkt echter lastig te zijn voor scholen. Wanneer de kwaliteit van scholen namelijk beoordeeld wordt middels de Cito-eindtoets is het de scholen er aan gelegen dat met de toetsen hoge scores worden behaald, hetgeen landelijk heeft laten zien dat er scholen zijn die bijvoorbeeld leerlingen met de toetsen laten oefenen. Voor een individuele verwijzing geeft de toets dan een minder betrouwbare uitslag.”

Omdat het vervolgadvies dankzij het jarenlang volgen van de leerlingen op de basisschool middels het leerlingvolgsysteem volgens de stichting prima mogelijk is, zou het volgens hen beter zijn de Cito-eindtoets alleen voor het meten van de kwaliteit van de school te gebruiken. “Om dat te benadrukken zou de toets ook echt aan het einde van schooljaar gemaakt kunnen worden (in mei).”

‘Eindtoets is beperkt beeld’

“Ik ben het helemaal eens met de schoolbesturen die voor afschaffing pleiten van de cito-eindtoets groep 8 van het PO”, zegt Jeroen Kamps, locatiedirecteur van GBS De Uitleg uit Dalfsen. “De eindtoets geeft een beperkt beeld, een momentopname van enkele vaardigheden die leerlingen op dat moment kunnen. Het doet tekort aan een veel breder scala aan ontwikkelingen die kinderen doormaken. Daarbij hebben onderzoeken in westerse kenniseconomieën over het fenomeen toetsen uitgewezen dat hoe meer getoetst wordt de trend voor lagere opbrengsten zet. Het leidt tot ‘teaching to the test’. Er is nog veel meer over te zeggen, met name het Finse onderwijssysteem heeft hier een aantal goede antwoorden op zie boek ‘finnish lessons’ van Pasi Sahlberg (ook in het Nederlands). Op internet is hier al veel over te vinden.”

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.