Opinie – Zwolle behandelt ondernemers als mensen die een luxe kledingzaak binnenwandelen om zich een maatpak aan te laten meten. Ondernemers zelf behandelen klanten altijd op die manier. Maar als een gemeente dat doet, haalt dat het Financieel Dagblad.
Hoe stroperig is joue eigen gemeente? Vraag maar eens een vergunning aan. Dan zul je merken dat de ambtenaar in geen velden of wegen het besef heeft dat hij en zijn gemeentelijke apparaat eigenlijk alleen maar in dienst van de burger moet handelen. Burgers hebben met elkaar afgesproken een ‘gemeente’ in het leven te roepen voor het algemeen belang. Gemiddeld gaat een ambtenaar daar mee aan de haal.
In Zwolle blijkbaar niet, voor ondernemers niet tenminste. Wethouder De Heer in het Financieel Dagblad: ‘Val een ondernemer niet lastig met verschillende hokjes en afdelingen, maar neem hem bij de hand.’ Een verademing binnen ambtenarenland.
We kennen ook het verhaal van iemand die een paspoort wilde verlengen. Bij de balie kreeg ze te horen dat het op die middag alleen op afspraak kon. Dus zij weer naar huis, waar ze de gemeente direct voor een afspraak belde. Ze mocht gelijk wel even langskomen…
Die opstelling in Zwolle leidde er toe dat Wehkamp binnen een maand de juiste vergunningen had en nu het grootste geautomatiseerde distributiecentrum van Europa in Zwolle gaat bouwen.
Het adagium van de wethouder: ondernemers aannemen op ambtenarenposities en ze – uiteraard met inachtneming van de regels – ook als ondernemers aan de slag laten gaan. ‘Dus’, zegt een ondernemende ambtenaar in het FD ‘dan behandel je een ondernemer als klant, laat je hem niet eerst langs een vergunningenman, dan langs een milieuman en vervolgens langs een logistiekmeneer gaan’.
Hoe herkenbaar. Meestal werken die drie meneren dan ook nog parttime, is er net een ongelukkige overlap in werkdagen en moeten ze eerst heel veel andere dossiers wegwerken. Zo niet in Zwolle.
Daar zetten ze gewoon een flink team op zo’n ondernemer. Binnen de kortste keren loopt die dik tevreden het gemeentehuis uit. In een nieuw maatpak. Dat hij het liefst draagt in de gemeente Zwolle zelf .
Met zo’n aanpak maakt het niet zo veel uit of jouw gemeente tien minuutjes slechter bereikbaar is vanwege de eerste drukke kilometers naar de snelweg. In zo’n gemeente wil je graag wonen en werken.
Een idee voor gemeenten in deze regio om het zo aan te pakken?
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren
Meer foto's
