“De theorie is een punt waar velen toch nog wel eens op sneuvelen”, zegt rijinstructeur Rob Fierstra uit Ommen. Een jaar geleden besloot hij zijn eigen rijschool te starten en merkte dat veel leerlingen moeite hadden met zelfstudie. “Het volgen van theorie vindt bij de meeste rijscholen online plaats. Dat wil zeggen dat men via een inlogcode toegang krijgt tot digitale lessen, oefenmateriaal en proefexamens”, aldus Fierstra.
Voor de zomervakantie werd Fierstra op Facebook benaderd door Ben van den Barg van Stichting K-vriendelijk. Hij zocht een rijinstructeur die theorieles wilde geven op locatie aan mensen met een beperking of psychiatrische diagnose zoals Autisme, ADHD en PDD-NOS. ”Ieder mens is een uniek individu met zijn/haar eigen mogelijkheden tot groei dus waarom niet proberen”, dacht Fierstra. “Het is de kennis die je helpt om tijdens je rijlessen de juiste inschatting in de meest complexe verkeerssituaties te kunnen maken.”
Na de zomervakantie begon Fierstra met het geven van klassikale theorieles anno 2013 aan de Bouwmeesterstraat 23 in Ommen. Elke dinsdagavond wordt er van 18.30 tot 20.00 uur theorieles gegeven voor 7,50 euro, inclusief al het studiemateriaal. Het klassikale lesmateriaal dat Rijschool Fierstra gebruikt is uniek in de markt. Zo kunnen bijvoorbeeld de voorrangsituaties in 3D-animatie getraind worden. Verkeersdeelnemers komen in deze 3D-animatie aangereden op een kruispunt, waarna de leerling zelf kan bepalen in welke volgorde hij/zij denkt dat de verkeersdeelnemers moeten gaan rijden. “Juist door deze interactieve manier van lesgeven zal de leerling veel sneller begrijpen hoe het in de praktijk gaat en zal hij de theorie sneller onder de knie krijgen.”
Naast deze interactieve 3D-animaties beschikt het programma ook over een volledig in 3D-animatie gemaakte film, waarin elk onderdeel van de B-opleiding in bewegend beeld getoond kan worden en waar gewenst zelf ingesproken kan worden afgedraaid. “Leerlingen zijn zeer enthousiast over deze wijze van theorieles volgen, nog belangrijker hun verkeerskennis blijft beter hangen en de kans van slagen neemt aanzienlijk toe.”
Tot slot merkt Fierstra op: “Voor een ieder die het leuk vindt om zijn/haar verkeerskennis op peil te houden, volg mij op Twitter of Facebook. Bijna wekelijks formuleer ik een theorievraag, voor jong en oud! Het doet me goed te zien dat sommige vragen meer dan 2000 personen heeft bereikt en ik zo mijn steentje kan bijdragen aan veilig rijden!”