Home / archiefcentraal / ilona lagas wie heeft er nu boter op zijn hoofd

ilona lagas wie heeft er nu boter op zijn hoofd

Zondagmorgen met een kop thee in de hand en het blad Nieuwe Oogst opengeslagen op tafel. Ik tref twee naastelkaar staande artikelen die mij opvallen. Het eerste artikel gaat over het weekend van het varken, waarbij veel bezoekers een kijkje namen bij de varkenshouderij. Het was een succes. De mensen waren zeer geïnteresseerd. Ik bezocht de open dag bij de familie Schuldink in Witharen en trof daar veel bezoekers die op allerlei vragen heel vakkundig antwoord kregen. Vooral het dierenwelzijn werd uitvoerig besproken. Velen gingen met nieuwe inzichten tevreden naar huis.

Het tweede artikel gaat over het imago van de landbouw. Hierin wordt andermaal een oproep gedaan aan de landbouw om beter met de consument te communiceren. De consument maakt zich steeds meer zorgen over de voedselveiligheid. Ben ik het helemaal mee eens, maar ik realiseer mij ook dat wij zelden iets horen over de producenten van frisdrank, chips, koekjes, bier, wijn of bitterballen. Op een enkele uitzending van de Keuringsdienst van Waren na.

Na zo’n uitzending wacht ik vaak met spanning op de volksopstand als weer eens blijkt, dat “wat er op staat er niet in blijkt te zitten”! Niets van dat alles. Bij het openbaren van dit bedrog, blijft het angstvallig stil. Bij vlees dat niet helemaal bio blijkt te zijn, barst de verontwaardiging los. Waarbij, tot mijn stomme verbazing, in het artikel in Nieuwe Oogst niet verwezen wordt naar het bedrijf dat met het goed aangeleverde vlees heeft gerommeld, maar naar de boer die beter moet communiceren!

Bij het vleesschap in de supermarkt hoorde ik, kort na dit schandaal, twee vrouwen zich afvragen of ze het betreffende pakje vlees wel konden vertrouwen. Na, in mijn ogen, lang wikken en wegen ging toch het goedkoopste pakje in de winkelwagen. Toen ik dezelfde dames bij het chipsschap zag hoorde ik weer commentaar. Tot mijn verbazing precies andersom. Zonder op de prijs te letten ging het A merk in de kar. “Ik hoef thuis niet met nep aan te komen” klonk er vastberaden achteraan.

Verbaasd vroeg ik mij af hoe daar thuis aan de tafel over de echtheid van onze dagelijkse maaltijd en de inhoud van de voorraadkast wordt gesproken? Graag schuif ik eens aan om te vragen of ze zich realiseren dat de boer, gedwongen door de prijzenoorlogen van de supermarkt en de keus voor “het goedkoopste” door de consument gedwongen wordt zijn bedrijfsvoering af te stemmen op deze strijd. Dat tussen de boer en de consument bedrijven zitten die over de rug van die boer de prijs zo laag mogelijk en hun winst zo hoog mogelijk willen houden? Dan heb ik het nog niet eens over de eieren. Hebben wij het met zijn allen voor elkaar gekregen dat de kippen niet meer in kooien zitten, kopen wij massaal producten waarin eieren zitten van kooikippen uit andere delen van Europa! Omdat ze goedkoper zijn…. Of moet de overheid weer ingrijpen? Wie heeft er nu boter op zijn hoofd.

Lees ook

Segers (CU): ‘Gemeenschappen zoals in Overijssel moeten we behouden’

REGIO – “Bereikbaarheid, openbaar vervoer en leefbaarheid zijn voor ons van groot belang. Wij zijn …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.