Home / archiefcentraal / cbs de schakel pionier in duurzaamheid

cbs de schakel pionier in duurzaamheid

Basisschool CBS De Schakel in Ommen staat aan de wieg van een concept dat leerlingen van het basisonderwijs uitdaagt om na te denken over duurzaamheid. Onderdeel van het concept vormen de 34 zonnepanelen die al in 2011 op het dak van de school zijn geïnstalleerd. ‘Kinderen hebben de toekomst, maar een duurzame levenshouding wordt ze vaak nog niet bijgebracht.’

Willem Elferink, directeur van De Schakel, is initiatiefnemer van het project en bedenker van het concept On(der)wijs Duurzaam. “Het project nam een vlucht toen collega-directeur Jan Limbeck van basisschool CNS Ommerkanaal voor een breder project in het kader van Talentvol Ondernemen een subsidie aanvroeg bij het ministerie. In dit project heb ik het thema duurzaamheid voor mijn rekening genomen en hij de thema’s land- en tuinbouw en ondernemerschap.”

De subsidie werd in januari 2011 goedgekeurd en een half jaar later lagen de panelen op het dak van de basisschool. Ook op basisschool CNS Ommerkanaal liggen 34 panelen. De jaarlijkse opbrengsten liggen tussen de 6500 en 7000 kWh per jaar per school, waardoor die bijna zelfvoorzienend zijn.

Parallel aan dit traject is Elferink gestart met het concept voor duurzaamheid op scholen. “Het idee is geboren uit idealisme. Basisscholen doen mijns inziens nog veel te weinig met duurzaamheid. Zou het niet leuk en nuttig zijn als leerlingen veel meer meekrijgen van een duurzaamheidsproject? Ik heb toen allerlei enthousiaste mensen uit verschillende disciplines om me heen verzameld die het leuk vonden om (grotendeels) belangeloos mee te denken.”

Partners zijn onder andere Heutink ICT, een grote ICT leverancier in het onderwijs, applicatiebouwer Web2Work en Dion die onder andere het energiebeheer voor grote bedrijven als Wavin doet. “Uiteindelijk moesten de ideeën uit de brainstormsessies vertaald worden naar inhoud en vorm. Daaruit is onder meer een uitgebreide webapplicatie en een portal voor leerlingen en andere geïnteresseerden voortgekomen.”

Het gehele concept wordt naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar gelanceerd. “De zonnepanelen liggen al en de webapplicatie is zo goed als af. De applicatie heeft een zeer kindvriendelijk dashboard waarop je in één oogopslag kunt zien wat de relatie is tussen de opbrengst van de zonnepanelen, het verbruik van elektriciteit binnen de school, de kracht van zon en wind en de hoeveelheid regen op een bepaald tijdstip. Er staat een groot scherm op een centrale plek in de school, dat horizontaal op een stellage ligt. Touch screen, dus eenvoudig te bedienen.”

Er zijn ook drie webcams geïnstalleerd. “Met het lesmateriaal zijn we nog bezig. Er is zo ontzettend veel materiaal over duurzaamheid, maar er zit weinig lijn in. Die zijn we nu aan het aanbrengen. Doelstelling is om voor de groepen 1 tot en met 8 een doorgaande leerlijn duurzaamheid te ontwikkelen met terugkerende thema’s. Op die manier raken leerlingen én ook ouders werkelijk betrokken bij duurzaamheid. Als die klaar is, willen we het hele concept aanbieden aan collega-scholen. Hoewel we het concept nog niet gelanceerd hebben en er nog weinig ruchtbaarheid aan gegeven is, krijg ik nu al veel telefoontjes van scholen die geïnteresseerd zijn in het concept.”

Basisschool De Schakel is een eenpitter en financiert het project uit eigen middelen. “We hebben natuurlijk een subsidie gehad voor de zonnepanelen, maar die is al lang en breed op. De webapplicatie en het ontwikkelen van de lesprogramma’s kosten veel tijd en geld. Daarom zijn we op dit moment in onderhandeling met diverse overheden om enerzijds het complete aanbod te financieren en anderzijds het totale pakket (inclusief zonnepanelen) gesubsidieerd te kunnen aanbieden aan collega-scholen. Dat verloopt redelijk moeizaam, we ervaren wel een zekere stroperigheid bij overheden. Er is dus nog een uitdagende finale te gaan.”

Maar ook zonder verdere subsidie is het project geslaagd, vindt Elferink. “De combinatie van een duurzaamheidsproject en lespakketten die daaraan gekoppeld zijn, is denk ik een hele goede. Dat merk ik ook aan de enthousiaste telefoontjes en e-mails die ik uit het hele land krijg. Het ontwikkelen van het concept is niet goedkoop, maar het is de eerst. methode in onderwijsland die zichzelf op termijn terugbetaalt door deelname van andere scholen! En dat dit gaat gebeuren, daar ben ik van overtuigd. Want als je als school iets met duurzaamheid wilt doen, is dit je kans.”

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.