Onduidelijk, gevaarlijk, onoverzichtelijk en dramatisch. Toen Vechtdal Centraal enkele weken geleden de meningen van voorbijgangers op de brug peilde, waren die ronduit negatief. “Vooral voor fietsers is het niet duidelijk waar ze precies moeten fietsen en daarom kiezen ze voor de stoep,” zei bijvoorbeeld Frank Schutte. “Je moet als fietser minimaal twee keer oversteken en je hebt nergens voorrang,” liet een andere voorbijganger weten.
Wethouder Ilona Lagas erkende al gauw nadat de brug eind april open ging dat er problemen waren. “Als fietsers van de brug komen en door willen rijden, raken ze in verwarring doordat het fietspad op de Varsenerdijk uitkomt en ze niet weten hoe ze verder moeten. De fietsers die dagelijks hier rijden, zijn niet gewend dat ze hun weg moeten vervolgen op de rijbaan. Daarnaast leiden de fietsbanen op de Julianastraat en op de Varsenerdijk de fietsers richting het wandelpad.” Inmiddels zijn extra borden geplaatst en is de belijning aangepast, maar of dat voldoende geholpen heeft is de vraag.
Na veel klachten van burgers heeft een delegatie van de gemeenteraad vrijdag 17 mei de nieuwe situatie aan een inspectie onderworpen. Een dag later ging PvdA’er De Jonge nog eens kijken met een gepensioneerde brigadier van de verkeerspolitie. “Net als veel Ommenaren vinden wij de verkeerssituatie op en rond de Hessel Mullertbrug zorgelijk,” aldus De Jonge. “Volgens deze voormalig politieman is de verkeersituatie onduidelijk en daarmee onveilig. Het gaat daarbij vooral om de gecreëerde uitritsituatie: Vechtbrug – Julianastraat – Varsenerdijk – Coevorderweg.”
De Jonge wijst op de onduidelijke uitritsituatie. “Het Centrum voor regelingen en onderzoek in de grond- water en wegenbouw en de verkeerstechnieken (CROW) gaf enkele jaren geleden aan dat dergelijke uitritsituaties weliswaar een breed draagvlak hebben, maar ook leiden tot nodeloos ongemak en veel klachten. Ook kan de wegbeheerder aansprakelijk worden gesteld voor schade bij ongevallen.”
De Jonge meent dat de situatie zo kan blijven, mits er een voorrangskruising van gemaakt wordt. “Dat kan door een paar borden en haaientanden te plaatsen.” Toch wil hij een aantal dingen van de wethouder weten. “Wie heeft het college over de aanleg en verkeersveiligheid geadviseerd? En vinden ze dat de verkeerssituatie voor alle weggebruikers veilig en duidelijk is?” Daarnaast wil De Jonge onder meer weten of het college bij ongevallen aansprakelijkheid uitsluit. “Welke maatregelen gaan ze nemen om gebruik van het voetpad door fietsers te voorkomen en om het verkeer beter te laten doorstromen?” De problemen hadden volgens De Jonge simpel voorkomen kunnen worden. “De aanleg van een rotonde was een betere oplossing geweest.”
Meer foto's





