Home / archiefcentraal / een goede planning is belangrijk bij examens

een goede planning is belangrijk bij examens

Thèresia Slot-Hindriks (41) is vorig jaar januari gestart met het Leercentrum Hardenberg. In het Leercentrum geeft zij samen met haar medewerkster Liedeweij Beun huiswerkbegeleiding en leert ze jongeren hoe je het beste kunt leren. Vanaf volgend schooljaar wil Slot-Hindriks ook bijles gaan geven in een aantal vakken. Twee scholieren van de huiswerkbegeleiding doen dit jaar eindexamen. “Er is best veel zelfstandigheid bij deze leerlingen.”

“Ze zijn al veel zelfstandiger bezig, dan de jongere leerlingen”, vertelt Slot-Hindriks. “Je kunt al echt zien dat ze al wat ouder zijn. Ze zijn al bezig met hun vervolgopleiding, hun toekomst. Hun hele leerhouding is een stuk beter geworden. Dat heeft niet alleen te maken met dat ze hier zijn, maar ook met het feit dat ze ouder zijn geworden. Ze zien waar ze het voor doen.”

Examens

“Wij passen ons werk altijd aan op dat van de school”, legt Slot-Hindriks uit. “Op school zijn ze met name bezig met oefenexamens. Wij proberen met de leerling en de mentor of de desbetreffende vakdocent te kijken wat de hiaten zijn. Die onderdelen laten we tijdens de oefenexamens die ze hier maken extra terug komen. Ook oefenen we de vraagstelling van de examens en kijken we met de leerling de examens na.”

Naast examentraining is het volgens Slot-Hindriks belangrijk dat leerlingen op tijd naar bed gaan en voldoende ontspanning nemen. “Met een goede planning kun je je rust- en werktijd indelen. Een planning zorgt er ook weer voor dat je rust krijgt in jezelf: als je de stof vaak genoeg herhaalt hebt, ken je het wel. Je hebt ook nog van die homeopathische tabletjes die je kunt nemen – voor de echte stresskippen – om de scherpe kantjes er af te halen en een stukje rust te krijgen, maar die adviseren wij niet.”

Problemen

Slot-Hindriks is van oorsprong logopediste. Sinds ze zich heeft bijgeschoold op het gebied van dyslexie, mag ook kinderen met lees-en spellingsproblemen behandelen. Slot-Hindriks werkt al ruim twintig jaar in het onderwijs. “Ik werk al twaalf jaar bij praktijkschool De Hoeksteen hier in Hardenberg. Dat doe ik nog steeds.”

“De doelgroep die daar op school zit, zijn de moeilijk lerende kinderen, die ook vaak gedrags- en leerproblemen hebben. Dat zijn dezelfde gedrags- en leerproblemen die ik ook hier in het Leercentrum zie, zoals ADHD, dyslexie, dyscalculie (een rekenstoornis, red.) en concentratieproblemen. De ervaring met dit soort leerlingen komt dus heel goed van pas.”

Leerhouding

Veel problemen hebben volgens Slot-Hindriks te maken met de manier van leren. “Zo’n vijf procent van de middelbare scholieren heeft moeite met het maken van huiswerk. Hoe leer je? Hoe plan je? Wat zijn de hoofdlijnen?” Die punten zijn volgens haar belangrijk voor een goede leerhouding. “En motivatie, dat is het allerbelangrijkste.”

Voor de leervakken werken ze veel met een samenvatting, vertelt Slot-Hindriks. “Vaak zitten er al goede samenvattingen in het boek, maar sommige leerlingen weten dat helemaal niet. Overigens laten we leerlingen die moeite hebben met het scheiden van hoofd- en bijzaken wel zelf een samenvatting maken.” Voor het leren van woordjes kunnen de leerlingen gebruik maken van WRTS, een online overhoorprogramma.

Bijles

Slot-Hindriks biedt sinds kort ook de mogelijkheid van bijles aan. Na de zomer wil ze dat verder gaan uitbreiden. “Ik wil vanaf de herfst bijles aan gaan bieden voor Nederlands, Engels, Duits en Frans, wiskunde en economie. Vakken zoals geschiedenis en biologie is veel leren. Daar redden wij ons wel mee.”

De bijlessen worden gegeven door derde- en vierdejaars hbo-leerlingen en worden individueel gegeven. Naast bijles heeft Slot-Hindriks ook plannen om per vak basiscursussen van een week of tien te gaan geven aan leerlingen die de kennis van een bepaald vak willen ophalen. “Ik wil ouders een opmaat-programma voor hun kind kunnen aanbieden.”

Meer informatie vind je op www.leercentrumhardenberg.nl

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.