Home / archiefcentraal / een beetje stress is juist heel helpend

een beetje stress is juist heel helpend

Op de middelbare scholen zijn inmiddels de eindexamens begonnen. Examens zijn een belangrijk moment in je middelbareschoolcarrière en kunnen daarom voor extra stress zorgen. Hoe kun je het beste met die stress omgaan? Joke Dooijewaard (48), sociaal psychiatrisch verpleegkundige en preventiewerker bij Mindfit in Deventer geeft tips.

“Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat stress een gezond mechanisme is”, vertelt Joke Dooijewaard. “Een beetje stress kan juist heel helpend zijn. Je hoeft je daar niet ongerust over te maken. Een beetje stress helpt om je scherper te maken. Je wordt alerter, geconcentreerder, energieker en soms zelf creatiever.”

“Als je teveel stress hebt, is dat lastig. Dan kan het zijn dat je in de war raakt, dingen gaat vergeten of dat je te gejaagd aan het werk gaat.” Andere symptomen van teveel stress zijn volgens Dooijewaard dat je hoofd- en bijzaken niet goed meer uit elkaar kunt houden en vergissingen maakt. “Ook de bekende black-outs kunnen plaatsvinden. Naast dingen die je merkt in de uitvoer, kun je ook fysieke reacties krijgen, zoals transpireren of onrust.”

Planning

Om examenstress te voorkomen, is het volgens Dooijewaard het allerbelangrijkste dat je een goede planning maakt. “Die planning zou ik ook schriftelijk doen. Als je examenstress hebt, ben je al wat angstiger en zie je meer tegen de examenstof op. De kans op vermijden is dan reëel.” Met een schriftelijk plan, is het volgens haar makkelijker om bij je schema te blijven.

“Verder is leefstijl belangrijk. Dat je gezond eet en regelmatig blijft eten. Dat je regelmatig leeft. Dus geen nachten doorhalen om te studeren, want dat breekt je op den duur op.” Daarom is het ook belangrijk om in je planning ruimte te maken voor ontspanning. Dooijewaard: “Sporten is belangrijk, want dat helpt goed om je hoofd leeg te maken en het houd je in balans. Je hebt ook ontspanningsoefeningen die heel ondersteunend zijn en yoga of meditatie zijn ook heel helpend.”

Piekeren

Een ontspanningsoefening die volgens Dooijewaard goed helpt bij stress, is om naar je adem te gaan. “Als je je aandacht naar de adem brengt en drie keer diep in- en uitademt, kun je al rustiger worden. Je gaat even uit je hoofd, waardoor je niet blijft piekeren of nadenken.” Als je gestrest bent, ga je ook veel piekeren, vertelt ze. “We denken vaak dat als we ergens over piekeren we er op een bepaalde manier controle over kunnen krijgen, dat we het probleem kunnen oplossen. Piekeren werkt niet. Het kost alleen maar energie.”

“Als jongeren merken dat ze piekeren, kunnen ze hinderlijke gedachtes opschrijven en daarna weg leggen. Ook jezelf bemoedigen helpt. Als je bijvoorbeeld in je examen zit en je voelt je onzeker, kun je in jezelf zeggen: ‘je bent goed voorbereid’.” Door jezelf op te peppen kun je gedachtes die je onzeker maken, zoals ‘ik kan het niet’, opvangen.

Praten

“Praat erover met je ouders of vrienden.”, is een ander advies van Dooijewaard. “Benoem dat je het spannend vindt, dat je gestrest bent. Als je het voor je houdt, kan het zo in jezelf blijven. Delen helpt al. Ook belangrijk is: stel niet te hoge eisen aan jezelf. Fouten maken mag. Als je iets heel graag wil en je van jezelf geen fouten mag maken, ontstaat er juist stress. Fouten horen er bij.”

Hoewel Dooijewaard daar niet voor zou kiezen, is het slikken van Propranolol, een bètablokker, een middel tegen examenstress. “Je kan er iets rustiger van worden.” Voor jongeren die al vaker black-outs hebben gehad en daar bang voor zijn of bij wie de stress een negatief effect heeft op hun prestatie, kan het een laatste redmiddel zijn. Propranolol is alleen verkrijgbaar via de huisarts. Dooijewaard: “Ik zou echter ook adviseren om ontspanningsoefeningen aan te leren, want dan is het vast iets waar je vaker tegenaan loopt.”

Wat doet Mindfit?

Mindfit biedt eerstelijns zorg op het gebied van psychische klachten voor alle leeftijdsgroepen en heeft meerdere vestigingen in de regio. Bij Mindfit kun je allerlei cursussen volgen. Een daarvan is ‘Kennismaken met mindfulness’, waarin je de eerste beginselen van mindfulness leert en je kunt ontdekken of het bij je past. Voor mensen die hinder ondervinden van hun eigen gedachtes is er bijvoorbeeld ‘De kracht van anders denken’. Meer informatie vind je op www.mindfit.nl

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.