In februari kregen alle scholen in de gemeente Dalfsen een brief met informatie over een belangrijk verkeersproject. Zo belangrijk dat de kosten van het project bij VVN Dalfsen gedeclareerd konden worden. Het ging over het project: Van 8 naar 1.
Waarom de naam: Van 8 naar 1 en waarom zoveel aandacht en waarom zo belangrijk? We hebben het over de verkeersopvoeding van leerlingen uit de hoogste klas van het basisonderwijs, groep 8. Zij gaan het volgend schooljaar naar het voortgezet onderwijs en komen daar terecht in klas 1. Zij gaan kennismaken met een nieuwe wereld op het moment dat ze op de drempel van de puberteit staan, maar de speelsheid van jonge kinderen nog niet kwijt zijn. Op dat moment moeten de meesten op de fiets naar een school op grotere afstand. Vaak in grote groepen waarin meer aandacht voor elkaar dan voor de omgeving is. Het verkeersexamen is op veel scholen in groep zeven en veel kennis is eind groep acht dus weer weggezakt. Kinderen in het verkeer zijn kwetsbaar, maar kinderen met onvoldoende kennis in het verkeer zijn dubbel kwetsbaar. Rekenen en taal vinden we terecht vaak heel belangrijk als vaardigheden in het dagelijkse leven. Maar verkeersopvoeding is van levensbelang.
Daarom dus die avond in het gemeentehuis. Om samen na te denken over leerlingen uit groep acht die naar groep één gaan. Wat kunnen we doen om de veiligheid voor hen groter te maken? Daarom ook die brief aan de scholen en dat gratis project. Het is belangrijk dat scholen zich inzetten voor verkeerskennis, maar ook werken aan gedragsbeïnvloeding. Met zijn drieën naast elkaar fietsen is niet normaal. Wie doorrijdt als de bellen van het spoor al rinkelen of rood licht negeert, is niet stoer. In het donker zonder licht rijden, is levensgevaarlijk. Basisscholen die er in slagen om dat tussen de oren van hun leerlingen te krijgen zijn goed bezig met verkeersopvoeding.
Aan het eind van groep acht moeten leerlingen dus eigenlijk zelfstandige en verantwoordelijke deelnemers zijn in het verkeer. Ouders en leerkrachten kunnen hen niet meer begeleiden en zullen dus moeten loslaten. Verkeerseducatie stopt meestal na de basisschool. Dat is jammer. Het voortgezet onderwijs laat mogelijkheden liggen. In lessen maatschappelijke vorming en in mentorlessen zou meer aandacht moeten en kunnen zijn voor verkeersgedrag en de veiligheid op fietsroutes. Regelmatige aandacht voor verkeersveiligheid en goede communicatie erover, hebben een positief effect op onze scholieren.
Als gemeente zijn we blij met onze verkeersouders. Vrijwel elke school heeft ze en ze zijn actief. Ze worden begeleid door Aad van den Berg die contactpersoon is voor de verkeersouders. Hij coördineert en voorziet de scholen en verkeersouders van noodzakelijke informatie. Verkeersouders ook vanaf deze plaats bedankt. Jullie zijn goed bezig.