Home / archiefcentraal / sluiting scholen einde voor kleine kernen

sluiting scholen einde voor kleine kernen

“In ieder geval voor onze school geldt: Wij hebben een leerlingpopulatie die veel meer uitdaging geeft dan de gemiddelde grote basisscholen”, vervolgt Limbeck. “Veel kinderen die daar niet uit de verf komen, komen bij ons terecht. Meer dan 35 procent van de kinderen bij ons op school heeft een zorgvraag. Dat percentage ligt op de gemiddelde school veel lager. Toch zijn onze scores op, of boven het landelijk gemiddelde.” Hij acht het niet waarschijnlijk dat de staatssecretaris een excellente school sluit. “Ook zou het het einde betekenen voor kleine kernen. Onze provincie steekt zoveel geld in de kleine kernen, dit lijkt mij daarmee in tegenspraak.”

Volgens Ton Hendriks, directeur van OBS De Dennenkamp in Ommen, moet er gekeken worden naar individuele omstandigheden, ‘en dat wat een kleine school wel of niet toevoegt aan het geheel van scholen.’ Volgens hem valt er voor ouders meer te kiezen dan op grond van identiteit alleen. “Ommen telt enkele kleine basisscholen, die naar mijn idee hun bestaansrecht nog wel hebben. Soms op grond van ligging en soms mede op grond van het onderwijskundig concept. Dat laatste geldt ook voor De Dennenkamp. Zo gaan wij het komend schooljaar over naar een vijf gelijke dagen model. Dat betekent dat alle leerlingen vijf dagen in de week van 8.30 uur tot ongeveer 14.00 uur naar school gaan. Daarnaast zullen we de onderwijsorganisatie aan passen aan het feit dat er slechts enkele groepen zijn.”

Volgens Bertus Rietman, directeur van PCB De Regenboog in Lemelerveld is er geen correlatie tussen de kwaliteit van het onderwijs en de schoolgrootte. Hij wijst daarbij op een onderzoek van de inspectie naar de kwaliteit van kleinere scholen. “Wel zijn op kleine scholen eerder punten van ervaren werkdruk als gevolg van krimp, meer taken met hetzelfde aantal leerkrachten en de onzekerheid over de werkgelegenheid.” Officieel valt De Regenboog met 120 leerlingen niet in categorie ‘kleine school’ van de Onderwijsraad. “In de praktijk hebben we wel te maken met de gevolgen van krimp o.a. dalende bekostiging, leegstand en meerdere combinatiegroepen.”

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.