Home / archiefcentraal / de carrousel durft af te wijken

de carrousel durft af te wijken

Van de 32 ‘Excellente Scholen’ die Nederland sinds vorige week kent, staan er twee in het Vechtdal. Zowel CNS Ommerkanaal als De Carrousel in Dalfsen kregen dat predicaat vorige week in Den Haag toegekend door staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker. De onderscheiding, die een jaarlijkse traditie moet worden, beloont scholen die zeer goede resultaten halen, maar daarnaast een eigen ‘excellentiebeleid’ voeren. Zo stimuleert CNS Ommerkanaal ondernemerschap, terwijl de Carrousel speciale aandacht besteedt aan geschiedenisonderwijs. Vandaag deel 2: de Carrousel.

“Elk kind is excellent”, vindt directeur Anton Klein Willink. “Immers, als een vmbo-leerling automonteur wordt, heeft de advocaat die vwo heeft gedaan, hem nodig. Iedereen heeft excellente eigenschappen.” Deze eigenschappen worden volgens hem extra gestimuleerd door het geschiedenisonderwijs, iets waar het juryrapport voornamelijk erg lovend over is. De jury schrijft ‘geschiedenisonderwijs’, tussen aanhalingstekens dus, omdat het vak veel meer inhoudt dan geschiedenis zelf. “Er is ook veel ruimte voor samenwerken en het zelf oplossen van problemen.”

Geschiedenis wordt op de Carrousel niet op chronologische volgorde gegeven, maar per thema. “Normaal is geschiedenis begrijpend lezen, de meester vertelt een verhaal en de leerlingen gaan aan de slag met vragen. Wij hebben vijf periodes in het jaar waarin de leerlingen 2,5 week heel intensief bezig zijn met een tijdperiode. Zo hebben we burgers en stoommachines en ridders en monniken gehad. Het is een combinatie van geschiedenis, natuur, aardrijkskunde en geestelijke stromingen in het hele project.” Er is altijd een highlight om te laten zien hoe de mensen toen leefden. De ene keer door een toneelstuk, andere keer door musea te bezoeken of een kasteel te bekijken. “De kinderen worden hier nieuwsgierig van en willen graag leren.”

Dat de school het predicaat Excellente School 2012 heeft gekregen, betekent volgens Klein Willink dat de school goed onderwijs geeft. “En dat we durven afwijken van de standaard. We willen de manier van geschiedenisonderwijs ook inzetten voor natuur. We merkten dat de leerlingen wel weten waar Afghanistan ligt, maar dat de bomen op het schoolplein voor hen een ver-van-mijn-bed-show is.”

“Het ontvangen van het predicaat heeft een geweldige impact op het team”, vervolgt Klein Willink. “Het geeft ons nieuwe, positieve energie, we zijn alweer aan het brainstormen geweest voor nieuwe ideeën.” Overigens wordt Klein Willink zelf ook gecomplimenteerd, hij is iemand die een grote impuls heeft gegeven aan de verhoging van de kwaliteit van de school. “Zijn gedrevenheid en enthousiasme hebben ervoor gezorgd dat er een stabiel team staat dat trots is op de school en op elkaar.”

Lees ook

Politie heeft winkeldief in Dalfsen na achtervolging te pakken

DALFSEN – In Dalfsen is een winkeldief dinsdagmiddag al snel in zijn kraag gevat. Bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.