Home / archiefcentraal / werken aan welbevinden op teamdag landstede

werken aan welbevinden op teamdag landstede

Dat kinderen vaardigheden ontwikkelen op de kinderopvang en bso is algemeen bekend. Maar hoe ze zich voelen in de groep: daar wordt niet altijd naar gekeken. Landstede Kinderopvang doet dat wel. Tijdens de jaarlijkse teamdag van de locaties in Ommen op 10 oktober stond de aanpak ‘Werken aan welbevinden’ centraal. De medewerkers kregen een training waarbij de nadruk lag op het onderdeel

‘groepsobserveren’: “Het levert vaak leuke of leerzame conclusies op als je eens met andere ogen naar de groep als geheel kijkt”, aldus leidinggevende Ineke Verhoef.

“Wij kijken voortdurend hoe we de kwaliteit van onze opvang verder kunnen verbeteren”, aldus Verhoef. “Vandaar dat we naast ‘Dit kan ik al’, een methode die vooral naar de vaardigheden van kinderen kijkt, ook werken met ‘Werken aan welbevinden’. Daarbij is het volgens Verhoef belangrijk dat de medewerkers weten hoe ze deze methoden naar de praktijk moeten vertalen, vandaar dat pedagogisch coaches van Landstede Kinderopvang een training hebben gegeven aan zo’n 43 medewerkers van de kinderdagverblijven en bso’s in Ommen.

Nieuwe inzichten

Bij ‘Werken aan welbevinden’ kijken de pedagogisch medewerkers naar het welbevinden van het individuele kind. Door vast te leggen wat ze zien kunnen ze tot bepaalde inzichten komen die ze vervolgens in gesprekken met de ouders kunnen aankaarten. Op de bso krijgen de kinderen een vragenformulier dat ze alleen of met z’n tweeën kunnen invullen. Verhoef: “Zo krijgt de pedagogisch medewerker een beeld van hoe kinderen zich voelen binnen de bso. Dit kan aanleiding geven om eens met een kind te praten, wat extra op te letten of – net als op de kinderopvang – een gesprek met de ouders aan te gaan. Ook kan het zijn dat we de opvang aanpassen.”

Positie in de groep

In aanvulling hierop wordt de groep één week per jaar, elke dag een dagdeel, geobserveerd. “Door met andere ogen naar de groep als geheel te kijken kun je tot leuke of leerzame conclusies komen: ‘Goh, Pieter reageert bij mij nooit zo’ of ‘Linda vertoont heel ander gedrag als Vera er niet is’. Ook kunnen de pedagogisch medewerkers ervaren hoe hun eigen positie in de groep is. Ook dat levert inzichten op waar zowel de pedagogisch medewerker, het team als de kinderen weer wat aan kan hebben.”

Talenten ontwikkelen

De aanpak ‘Werken aan Welbevinden’ sluit goed aan bij Reggio Emilia, de pedagogische visie van Landstede Kinderopvang. Deze visie gaat uit van wie kinderen zijn en wat ze kunnen, wat hun talenten zijn. Verhoef: “Doordat we zowel kijken naar vaardigheden als welbevinden, krijgen wij meer inzicht in de talenten van de kinderen. Vervolgens kunnen wij ze de ruimte geven deze optimaal te ontdekken en ontwikkelen.”

Het is de bedoeling dat alle medewerkers van Landstede Kinderopvang de training krijgen en met de nieuwe aanpak gaan werken.

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.