Home / archiefcentraal / hoogengraven verandert langzaam in daltonschool

hoogengraven verandert langzaam in daltonschool

Als bezoeker van cbs Hoogengraven in Stegeren loop je de kans de leerlingen overal in het gebouw tegen te komen. Verdiept in een lesboek of werkstuk. Want de leerlingen krijgen niet veel klassikaal les, vertelt leerkracht en locatieleider Harry Muskee: “We beginnen de dag gezamenlijk, en het eerste uurtje zit iedereen wel in de klas. Maar het grootste gedeelte van de dag zijn de deuren open. Letterlijk open.”

53 leerlingen verdeeld over drie groepen, niet echt de meest ideale situatie, vonden de leerkrachten. Daarom waren ze op zoek naar manieren om het onderwijs te verbeteren. “Het is best lastig om aan drie groepen rekenles te geven. Het moet snel en kort, en als je de tweede groep wat aan het uitleggen bent, krijg je vragen uit de eerste groep”, legt Muskee uit. “Dat was voor ons een jachtige manier van lesgeven, want ieder kind heeft recht op voldoende hulp en instructie. Er zijn kinderen die ook met minder hulp toe kunnen.” De kinderen werkten, gedwongen door de situatie, dus al veel zelfstandig. Ze leren van jongs af aan dat ze de leerkracht niet mogen storen als die een andere groep uitleg geeft. “Op die manier dreven we steeds meer naar het Daltononderwijs. We dachten, we kunnen wel losse onderdelen gebruiken, maar waarom niet het hele concept?”

Sinds augustus is de basisschool een ‘Daltonschool in wording’. Dat betekent voor de leerkrachten twee jaar van trainingen, scholing en begeleiding van de Daltonvereniging. Stapje voor stapje wordt het onderwijs op Hoogengraven steeds meer Dalton. Muskee zegt enthousiast: “Het is niet een lesmethode maar het is een pedagogische visie, een manier waarop je in het leven staat. De leerling is de eigenaar van zijn werk. Hij doet het niet voor zijn vader of moeder, niet voor de juf, maar voor zijn eigen ontwikkeling.” Dat betekent dat leerlingen zelf, binnen kaders, kunnen aangeven wat ze willen leren. Bijvoorbeeld een jongen die geïnteresseerd is in vulkanen, en daar nu een werkstuk over maakt.

Dalton rust op drie pijlers: zelfstandigheid, samenwerking en vrijheid in gebondenheid. De leerlingen op Hoogengraven krijgen op maandagmorgen een taakbrief, waarin het programma van die week staat. Kinderen zien welke taken ze af moeten hebben, wat voor keuzewerk ze kunnen doen, en op welke momenten ze om instructie kunnen vragen. “Als een leerling al veel van aardrijkskunde weet, kan hij het boek bekijken, en zien of hij het wel of niet kan. Zo wel, dan hoeft hij niet op mij te wachten; begin dan maar vast”, legt Muskee uit.

De samenwerking gaat uit van het idee dat kinderen van elkaar kunnen leren. “De leerlingen krijgen samen instructies, maar tijdens het zelfstandig werken waaiert alles uit. Dan zoeken ze hun eigen plek, of gaan ze met een groepje aan de slag. Dat mogen de leerlingen zelf bepalen. Wat je merkt is dat groep 8 het heel leuk vindt om groep 6 te helpen.” Mocht een kind zich niet kunnen concentreren in de klas, dan kan hij gebruikmaken van werkplekken door het hele gebouw. Of hij zet een blokje met een rode stip op zijn tafel. “Dat betekent dat de leerling niet gestoord wil worden.”

Het klinkt als een kinderdroom: doen wat je wil, en wanneer je het wil. “Maar zo vrij is het ook niet”, lacht Muskee. “Het kind mag zelf de volgorde van de vaste taken bepalen. Als iemand bepaalt dat hij op maandag techniek gaat doen, is dat prima. Maar het is vrijheid in gebondenheid. Als het kind dat vorige week op dezelfde manier deed, en toen bijna zijn werk niet af kreeg, is het misschien handig om het nu anders aan te pakken.” De verantwoording die de kinderen moeten afleggen, is per kind verschillend. “We gaan uit van de verschillen tussen kinderen. Van degene die meer aankan, kunnen we meer eisen. Bij het klassikale systeem moeten heel goede leerlingen vaak wachten. Bij ons systeem kunnen ze zich verdiepen, zij die verder zijn, kunnen door.”

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.