Home / archiefcentraal / domme drempels helpen niet

domme drempels helpen niet

Opinie – In Wijhe hebben wegontwerpers het voor elkaar gekregen de Raalterweg van zulke drempels te voorzien dat bus, brandweer en ambulance er niet meer fatsoenlijk over heen kunnen rijden. Welke weginrichter heeft dat plan op de tekentafel bedacht? Komt die wel eens buiten? En wie heeft die man aangenomen? Kan die wel een team aansturen?

Je hebt meer van die prachtig theoretisch bedachte verkeershulpmiddelen die niet werken. Neem de rondweg van Deventer. Mooi dingetje, glad neergelegd, maar door het centrum van Deventer gaat nog altijd stukken sneller en is kilometers korter. Om dat foutje op te lossen is er een heel groot bord neergezet dat aangeeft hoe lang beide routes duren. Vermoedelijk klopt de informatie op die borden niet, want hoe is de voortdurende input geregeld, maar de rondweg is wel altijd sneller? Volgens het bord tenminste. De praktijk bewijst anders. Én het is een lapmiddel, want je laat de fout bestaan. Andere oplossing: maximum snelheid van de rondweg verhogen.

Zo’n rondwegvoorbeeld ligt er ook in Raalte. Vrachtverkeer reed over een rondweg die tegen het centrum geplakt is (Acacialaan) naar het industrieterrein. Om dat tegen te gaan werd een nieuwe rondweg verder van het centrum aangelegd. Een racebaan waar je 60 mocht, dus kwamen er drempels. Gewone auto’s hadden daar geen hinder van, het waren een soort van 120 km-drempels. Maar met een volgeladen vrachtwagen waren die drempels zeer ongelukkig. En daarom bleven vrachtwagens langs het centrum rijden. Dat deden ze zo hardnekkig, dat een rotonde in die route verbreed werd omwille van de vrachtwagendraai. Gek hè, dat de verkeersdruk langs het centrum niet afnam. Toen pas werden de drempels uit de nieuwe rondweg verwijderd en de snelheidslimiet opgetrokken. Maar daar stak de rechter een stokje voor. De al weg gefreezde 60 km-duidingen werden weer opgeschilderd, maar snelheidscontroles zijn er niet. Dat is vast onderhands overlegd met de transportwerkgevers: als jullie je vrachtwagens over die weg sturen, zullen wij niet op de snelheid letten.

Als je nou denkt dat de tekenaars van de weg leren van zulke voorbeelden… Neu. Vanuit Hardenberg via Ommen naar het noorden gaat het nu ook via een rondweg. De oude weg is smal en ongelukkig gemaakt. Maar een TomTom van een jaar oud weet dat allemaal nog niet en stuurt chauffeurs over de oude weg en die komen er achter dat die weg nog altijd korter en sneller is, ook al ligt die helemaal vol met drempels en chicanes.

In Olst, Heino, Deventer, Lettele, Nieuwleusen, Dalfsen: overal liggen wel stoepjes, verhoginkjes, drempels, die fiets en auto van elkaar moeten scheiden, maar die voor de fiets gevaarlijk zijn terwijl de auto er geen hinder van heeft.

Voorbeelden zat dus. Maar de tekenaar van de Raalterweg in Wijhe had daar geen idee van. Hij ontwierp een racebaan waar je wel 100 kunt en vroeg zich toen af hoe je daar het verkeer kunt minderen. Met domme drempels voor bus en ambulance. (Met een gewone auto kun je er trouwens zo overheen!)

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren!

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.