Home / archiefcentraal / cents verkoopt eerste elektrische auto

cents verkoopt eerste elektrische auto

“De Twizy is echt een fun-auto”, vindt Remko Verheyen van Autocentrum Cents in Ommen. “Je kunt er ongeveer 85 kilometer per uur mee, en dat is precies goed voor de doorsnee wegen hier in de regio.” Dat beaamt Groen: “Wij zijn een regionaal bedrijf, dus we rijden er alleen redelijk korte stukken mee.”

De auto ziet er redelijk futuristisch uit, met deuren die naar boven open gaan, opvallende banden en geen zijraampjes. Maar het meest bijzondere is toch wel het klepje aan de voorkant: de ‘tank’. Met een stekker en een kabel van ongeveer anderhalve meter. “In drieënhalf uur is de auto volledig opgeladen.” En dat kan in een gewoon stopcontact; de auto laadt met 220 volt.

Door het bijzondere uiterlijk van de Twizy, vragen sommige mensen zich af of het wel een echte auto is. “Officieel valt het onder de quad-regeling”, legt Verheyen uit. “Maar je mag er wel mee op de snelweg. En omdat er speciale autogordel in zit, hoef je ook geen helm op.” Dat de auto door het uiterlijk veel aandacht trekt, is voor Groen een mooie bijkomstigheid. “Ik stond laatst voor verkeerslichten te wachten naast een grote Jaguar, maar iedereen keek naar mijn auto.”

Dat elektrisch rijden met een opmars bezig is, valt niet te ontkennen. Maar eerst moet de infrastructuur goed ingericht worden, plaatst Verheyen een kanttekening. “Er moeten oplaadpalen op logische plekken komen, en bij tankstations. In Ommen komt na de verbouwing op de markt ook een oplaadpaal. Als dat allemaal goed gaat, verwacht ik dat binnen nu en vijf jaar, 15 procent van het wagenpark in Nederland elektrisch is.”

Opladen kost ongeveer een euro

Groot voordeel van elektrisch rijden is natuurlijk dat er geen brandstof nodig is, wat rijden een stuk goedkoper maakt. “Voor de Twizy betaal je per oplaadbeurt ongeveer 75 cent tot een euro.” Wel zijn de auto’s in aanschafwaarde een stuk duurder. Dit komt door de kostbare accu. Al worden daar al oplossingen op gezocht; zo kunnen klanten bij Renault de accu huren. “Daardoor wordt de auto een stuk goedkoper, en klanten lopen geen risico als de accu aan vervanging toe is.”

Een elektrische auto is schoon; hij stoot geen CO2 en fijnstof uit. De auto is dus minder schadelijk voor het milieu, en zorgt voor minder stankoverlast. Overigens is het wel belangrijk om bij het opladen stil te staan, als het gaat om CO2-uitstoot. Veel laadpunten gebruiken grijze stroom. Dus tenzij je groene stroom ‘tankt’, rij je niet helemaal CO2-uitstootvrij in een elektrische auto.

Omdat elektrische auto’s geen versnellingsbak of bougies hebben, en de olie niet vervangen hoeft te worden, hebben de auto’s nauwelijks onderhoud nodig. Ook heeft de elektrische auto weinig last van slijtage, omdat alleen bewegende onderdelen slijten. Dat zullen dus de banden en de remmen zijn. Wel wordt aangeraden de motor regelmatig te controleren en te testen.

Anders autorijden

Als nadeel zien veel mensen het beperkte bereik. Alhoewel er al auto’s op de markt zijn die zo’n twee- tot driehonderd kilometer meegaan, halen de meesten dat niet. De Twizy haalt zelfs maar ongeveer tachtig kilometer. “Je moet op een heel andere manier leren autorijden. Dan gaat de accu veel langer mee. Dus rustig optrekken, en afremmen op de motor. Dan zie je de accu weer bijladen.”

Verheyen krijgt veel enthousiaste reacties op zijn grappige autootje, dat vaak langs de weg staat. “Mensen mogen hem altijd even lenen, dit is een leuke manier om met elektrisch rijden in aanraking te komen.” Maar vergeet dan niet de lampen uit te zetten. Want als de accu leeg is, kun je hem niet gemakkelijk met wat startkabels opladen…

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.