ambtenaren ommen en hardenberg verhuisd

Geen receptionisten of mensen in het klantencontactcentrum, wel opgestapelde verhuisdozen en oude bureaus op de stoep. Vrijdag 6 juli waren veel medewerkers in het gemeentehuis in Ommen vrij; het was de dag van de grote verhuizing.

Sinds 1 juli werken de ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen en Hardenberg samen in een bestuursdienst. En dat betekent dat de ambtenaren verdeeld moeten worden over twee gemeentehuizen. “In Ommen blijven de financiën, het gegevensbeheer en het maatschappelijk beleid”, vertelt gemeentesecretaris Ties de Groot. “Zo’n 130 mensen blijven hier. En natuurlijk blijft het gemeentebestuur en functies als de griffier ook; de vergaderingen van de raad worden gewoon hier gehouden.”

Voor burgers verandert er niet veel; het is vooral een verhuizing achter de schermen. Het klantencontactcentrum blijft namelijk gewoon bestaan. “Het gebied kent zo’n 75.000 inwoners. Het is de bedoeling dat zij straks in alle drie de centra in Dedemsvaart, Ommen en Hardenberg, dezelfde producten kunnen krijgen. Handig bijvoorbeeld voor mensen die in Beerzerveld wonen.”

Verantwoordelijk voor de verhuizing was bode Erik Dunnewind. “Om 7 uur stonden hier de verhuizers al voor de deur om spullen naar Hardenberg te brengen.” Grote rode bakken met ordners staan in de gang klaar om uitgepakt te worden. En alles voorzien van een codering: lichtblauw is voor de verdieping, rood is voor de begane grond. “Straks pak je zo’n bak bij het bureau, en dan is het alleen nog een kwestie van uitpakken.” Dunnewind geeft een rondleiding door voornamelijk lege kantoren en langs kale bureaus. “Zo schoon is het hier nog nooit geweest”, lacht hij. “Niemand blijft op zijn plek. Wel is er bijvoorbeeld een collega die naar de overkant van het bureau verhuist.”

Waar het nieuwe gemeentehuis in Hardenberg al helemaal is ingericht op het nieuwe werken, is dat in Ommen nog niet het geval. “De meeste collega’s hebben hier een vaste plek”, legt De Groot uit. “Wel komen er 25 flexplekken voor mensen die hier een paar uur per week zitten. Zij kunnen op verschillende plekken in het gebouw terecht.” Ook zullen er projectruimtes ingericht worden die door verschillende projecten gebruikt kunnen worden.

Een samenwerking tussen de gemeentehuizen zal meer planning vergen, meent De Groot. “Als je een dossier nodig hebt, kun je dat niet op het allerlaatste moment regelen. En we proberen het pendelen tussen de gemeentehuizen zo duurzaam mogelijk organiseren. Dat betekent zo weinig mogelijk heen en weer reizen, als het toch nodig is, kijken of het met openbaar vervoer kan. Het vereist wat meer nadenken, afspraken bijvoorbeeld op hetzelfde dagdeel plannen en efficiënter werken.” Over een jaar wordt het reizen tussen de gemeentehuizen geëvalueerd. “De colleges gaan dan een besluit maken over hoe het verder gaat, misschien met groen vervoer.”

De meeste ambtenaren van Ommen waren eerder al ontslagen, en opnieuw aangenomen door de bestuursdienst Ommen-Hardenberg. De Groot: “Er zijn geen gedwongen ontslagen gevallen, en ruim 80 procent van de medewerkers is geplaatst op de werkplek van hun eerste voorkeur.”

Maandag was de eerste officiële werkdag voor hun ‘nieuwe’ baas en met de nieuwe collega’s. Elke afdeling is namelijk een mengeling geworden tussen de twee gemeentes.

“Sommige collega’s zullen wel van de leg zijn”, denkt Dunnewind. De Groot verklaart: “Je hebt toch te maken met twee culturen. Hoewel het verschil nu nog moeilijk aan te wijzen is, is elke organisatie anders. Hier in Ommen werken we al heel lang met elkaar samen en Ommen is een stuk kleiner dan Hardenberg. Maar dat zijn overkomelijke verschillen, ook al zal er wel wat klein leed voorkomen de eerste weken, zoals apparaten die het dan weer wel of niet doen, of rare dingen in de mailbox. Daar komen we wel weer overheen. En gelukkig is het bijna zomervakantie.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.