Home / archiefcentraal / scherpenkate ik voel mij niet gehoord

scherpenkate ik voel mij niet gehoord

“Ik voel me niet gehoord. Is dit nu hoe democratie gaat op het provinciehuis?” Aan het woord is Hendrik Jan Scherpenkate, die zich al jaren inzet voor zijn eigen variant (het noordelijk tracé) van de N340. Woensdagavond 27 juni was er de mogelijkheid tot inspreken.

“Ik zou vijf minuten mogen inspreken, maar er werd besloten dat dat er nog maar twee zouden worden. Had ik mijn speech net mooi uitgewerkt, nu kon ik natuurlijk niet alles vertellen. Ze doen net alsof ze naar je luisteren, maar het stelt niets voor. Het besluit staat al vast, ook al kom je nog met zulke goede argumenten.”

Hieronder de gehele inspraak die Hendrik Jan Scherpenkate had voorbereid.

Geacht Provinciebestuur / Geachte Statenleden,

Eindelijk is de dag aangebroken dat U beslist wat er gaat gebeuren of de inwoners van Overijssel in dit rampscenario worden gestort of niet. Omdat er een goedkoper en beter alternatief is, vraag ik U stort deze ellende niet over de inwoners van Overijssel uit. Het is een rampscenario en het lost niets op. Ga het mooie Vechtdal niet slopen en volbouwen met viaducten van 6 meter hoog, die dan ook nog kunstwerken worden genoemd. Hoe komen ze erop, hoe kortzichtig moet je zijn. Een kunstwerk moet de oppervlakte van een vierkante meter hebben. Deze zogenaamde kunstwerken zijn obstakels en brengen alleen maar veel ellende en kommer en kwel. Geachte statenleden laat dit niet gebeuren, neem geen besluit alleen over de N340 en N48 voordat ook de ellende van de N377 volledig in beeld is gebracht Eis een totaalplan en 1 besluit. Denk aan U kiezers!!

De plannenmakers van de N340, N377 en N48 zijn de weg totaal kwijt. Het besluit in 2009 is op verkeerde informatie genomen. Als toen de noordelijke variant en de lange omleiding gewoon de afbouw van de N36 was genoemd of de kortste weg dan waren de geachte statenleden toen niet misleid. Ook het kostenplaatje is een totaal andere. Destijds zouden er 13 woningen gesloopt moeten worden en inmiddels zijn dat er al 30. Tevens is de opwaardering van de N377 totaal niet besproken. De N377 zou alleen tijdelijk worden gebruikt tijdens de werkzaamheden aan de N340.

Geachte statenleden, de problemen van de N340, N377 en N48 worden voor 100% opgelost met de afbouw van de N36 rechtstreeks op de A28. Een weg zonder obstakels bij een kruizing gaat de N36 4 meter de grond in en de kruizende weg 2 meter naar boven. alles blijft landschappelijk.

Geachte statenleden om U een duidelijk beeld te geven, heb ik van mijn plan een schets laten maken bij Oranjewoud want er waren statenleden waarvoor niet alles helemaal duidelijk was. Heel begrijpelijk want je kun niet alles weten. De schets heet “Duurzaam Overijssel” Ik wil bij deze dan ook een oproep doen aan Dhr. Rietkerk want dat wegen ook duurzaam worden is toch ook van levensbelang. Het gaat toch niet alleen om zon, wind en water. Ik zou graag eens een persoonlijk gesprek met hem hebben maar dit is niet toegestaan. Eveneens met Dhr. Boerman zou ik graag

een gesprek willen hebben maar is ook niet toegestaan. Dit zal wel democratie zijn!! Want Dhr. Boerman wil net als ik van het vechtdal een A-merk maken.

Geachte statenleden, als Dhr. Rietkerk mijn plan gaat steunen dan krijgen wij een Duurzaam Overijssel. Als Dhr. Boerman mijn plan gaat steunen dan wordt het vechtdal een A-merk. Als Dhr. Kok mijn plan gaat steunen kan hij 50 tot 100 miljoen besparen. Wat is er mis met mijn plan? Mijn plan wordt gesteund door 90% van de inwoners van Overijssel. Bij twijfel, hou een enquete.

Met de afbouw van de N36 krijgen wij een mooi, groen, veilig, leefbaar, gezond, goede natuur en verbeterd milieu. Toeristisch rustig vechtdal, Balkbrug en Nieuwleusen. Op al deze punten scoort de afbouw van de N36 een 10 en bij de huidige plannen met betrekking tot de N340, N377 en N48 een 4 a 5. Voor meer informatie kijkt U eens op de site vechtdal-n340.blogspot.nl na het interview van vechtdal Leeft TV met Marjon Wessels genaamd “Scherpenkate zet stug door”

De kinderen komen in de huidige plannen die er liggen voor de N340 totaal niet voor. Zonder kinderen geen toekomst!! Lees wat staatssecretaris Joop Atsma hierover schrijft en adviseert. Laat Jaap de Wolff van de GGD een rapport maken van de N340, N377 en N48 ten opzichte van de de afbouw van de N36 rechtstreeks op de A28. De opdracht moet zijn gezondheid en veiligheid. Laat dit ook zwaar wegen in U besluit.

Geachte statenleden, laat u niet verleiden dat er veel werk al is verzet en huizen zijn aangekocht want deze staan straks in het mooie vechtdal en zijn dan goed te verkopen. Deze opmerking is toen gemaakt door Job Klaassen.

In het huidige plan van de N340 en de N377 wordt helemaal niets opgelost want het zijn 2 baans wegen en het blijven 2 baans wegen. Ook de N48 kan blijven zoals hij nu is. als het Rijk deze besparing gebruikt voor de aansluiting met de A28 is dat probleem ook weer opgelost zodat iedereen weer tevreden en blij is. Duurzaam Overijssel kan zo in lengte van jaren zonder problemen verder.

Dus zet de vesnipperaar maar aan en gooi er alles in met betrekking tot de huidige plannen, bezwaarschriften, zienswijzen en rapporten rond de N340, N377 en N48. Geen woorden maar daden!! Kies voor Duurzaam Overijssel dan kiest U voor de praktijk en die krijgt altijd gelijk.

Geachte Statenleden, neem dit plan serieus!! Ik heb €6000,– betaald om U allen te laten zien wat er gaat gebeuren. Ik had ook graag een financiele begroting laten maken maar dat moest 15 a €20.000,– gaan kosten. Dus doe er wat mee!! Het lot van de inwoners van Overijssel ligt in U stem!!

Geachte Statenleden, U hebt het laatste woord.

Met Vriendelijke Groeten.

H.J. Scherpenkate

Lees ook

Statenlid Claudi Groot Koerkamp (GroenLinks) uit Wijhe stapt op

WIJHE – Statenlid Claudi Groot Koerkamp van GroenLinks heeft besloten te stoppen met haar werk …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.