Home / archiefcentraal / gezakt op een tiende knappe leerkracht

gezakt op een tiende knappe leerkracht

Opinie – Het jaarlijkse hoogtepunt van de middelbare scholen zit er weer op. De geslaagden, en vooral de gezakten zijn aangewezen. Ieder jaar is dat een pijnlijk ritueel. Degene die straks het diploma op kan halen viert feest. Een klasgenoot met twee tiende punt minder moet het hele jaar over doen. Vooral knap van docenten, dat ze de kennis en kunde van hun leerlingen op een tiende nauwkeurig kunnen bepalen.

De manier van meedelen of je geslaagd bent of niet, lijkt voor de leerkrachten een laatste kunstje om hun leerlingen nog één keer de stuipen op het lijf te jagen. Een onverwacht proefwerk kan niet meer. Dit keer komen ze langs of er is een half uur gepland waarop je gebeld wordt. Of liever: ze komen niet langs of ze bellen niet. Dan ben je geslaagd. Kan dat nou niet anders in dit digitale tijdperk? Gewoon ’s morgens als de school het weet, alles in een keer online zetten zodat leerlingen het per direct allemaal tegelijk weten? Ja, dat kan. Maar nee, dat doen ze niet.

De manier van beoordelen is nog gekker. Een jaar lang zijn heel deskundige koppen bezig vragen te bedenken: ze maken toetsen die moeten wegen wat je kunt en kent. Hoe deskundig ook, ieder jaar wordt per vak de beoordeling bijgesteld. Nooit naar beneden, altijd naar boven. Omdat de toets te slecht gemaakt is, krijgt iedereen er bijvoorbeeld een half punt bij. De toets te slecht gemaakt, door de leerlingen? Nee, feitelijk door die deskundige koppen. Die zaten er bij zo’n herijking dus gewoon naast. Soms wel anderhalf punt voor een vak. Vreemd genoeg worden de cijfers opgetrokken omdat men uitgaat van een vast percentage dat een voldoende heeft. Is dat percentage te laag: hoppa, zo een punt er bij.

Ondanks dat al die deskundige toetsenmakers er dus iedere keer naast zitten, wordt er toch heel streng met cijfers gewerkt. Je kunt zakken als je gemiddeld een 5,49 voor de examens hebt gehaald. Had je een 5,5, dan was je geslaagd. Ondanks slechte toetsvoorspellingen, ondanks faliekant foute vragen, ondanks ziek, zwak, misselijk tijdens het examen: de dames en heren leerkrachten durven het al sinds jaar en dag aan, leerlingen op dat tiende punt te beoordelen.

En dan staat er ook nog zo’n Ton Elias te verdedigen dat het heel goed is dat we strenger beoordelen. Hij is er trots op dat leerlingen dit jaar voor het eerst niet alleen maar beoordeeld zijn op hun examenvakken door het hele jaar heen. Je moest dit jaar per vak goed genoeg zijn, maar ook nog eens op je examens gemiddeld een 5,5 gehaald hebben. Dat is om te voorkomen dat scholen door het jaar heel makkelijke tentamens maken, zodat leerlingen het examen niet zo goed hoeven maken. “We moeten toch ooit eens door de branding”, zei het strenge tonnetje, die misschien veel geleerd heeft, maar daar zat nooit iets over persoonlijke gezondheidszorg bij.

En volgend jaar wordt het nog strenger: dan moeten Nederlands, Engels en wiskunde ook nog eens afzonderlijk voldoende zijn. Dat we zeker weten dat onze stratenmakers grammaticaal sterk zijn, onze accountancy Engels kunnen, onze koks wiskunde beheersen. Want uitzonderingen worden er niet meer gemaakt.

We zijn bang dat dat bel-half uurtje om de gezakten te bereiken volgend jaar wel een bel-uur mag worden. Moeten de oma’s en opa’s nog langer wachten om naar de huistelefoon te bellen of kleinzoon of –dochter geslaagd is.

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren!

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.