Home / archiefcentraal / zelf boodschappen scannen bij albert heijn

zelf boodschappen scannen bij albert heijn

Bordjes met pijlen langs de weg en een blauwwitte ballonnenboog voor de deur. Het is duidelijk: eindelijk is de nieuwe Albert Heijn aan de Haven Noord in Ommen geopend. Winkelmanager Alex van der Velde vertelt trots over zijn nieuwe winkel. “De winkel is dubbel zo groot als de vorige. We zijn van duizend naar tweeduizend vierkante meter gegaan. Behalve dat de paden ruimer zijn, hebben we ook 60 procent meer stellingen dan aan de Schurinkhof. Het assortiment is veel groter geworden. Maar de belangrijkste vernieuwing is natuurlijk het zelfscannen.”

Bij binnenkomst zie je meteen de wand met zelfscanners. Marja Veneberg legt de klanten uit hoe het werkt. “Het is een heel mooi en simpel systeem. Eigenlijk moet je gewoon op pad gaan, dan wijst het zichzelf. En klanten kunnen altijd om assistentie vragen.” Het zelfscannen is redelijk uniek in de omgeving; in Zwolle is de dichtstbijzijnde winkel waar het mogelijk is. Van der Velde: “Een klant pakt een scanner en scant eerst zijn bonuskaart, en dan direct de producten die hij of zij in de kar legt. Het voordeel is dat je niet meer in de rij staat en de spullen de kar niet meer in en uit hoeven.”

Als eerste komt de klant op de AGF-afdeling binnen, met groente en fruit. Daar achter is het brood te vinden, en de nieuwe grill. Er wordt ter plekke vlees gegrild, en dat ruik je door de hele winkel. Iets anders wat opvalt: de schappen zijn redelijk laag. Dus ook kleinere mensen kunnen goed bij de bovenste producten.

De rondlopende klanten zijn minstens zo enthousiast als de winkelmanager en zijn personeel. Willy ter Wiel: “Het is een geweldige winkel. Het is zo groot dat je niet weet waar je het eerst of het laatst moet kijken.” Kitty Schottert vindt het een hele verbetering ten opzichte van de vorige winkel. “Het is veel ruimer. Je kunt met twee karren naast elkaar lopen. Wat zeg ik? Met wel drie karren naast elkaar!”

Zijn alle boodschappen gevonden en gescand? Dan loopt de klant niet naar de kassa, maar naar een van de vijf betaalpalen. Hij scant, net als in het begin, de bonuskaart en kan dan snel met de pin betalen. Harna van Veen wilde het meteen uitproberen: “Ik houd wel van nieuwe dingen. Het zelfscannen is wel even wennen. Maar als je het onder de knie hebt, en je weet de weg in de winkel, gaat het heel snel. Ik ben in ieder geval enthousiast!”

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.