Home / archiefcentraal / open brief aan gemeenteraadsleden ommen

open brief aan gemeenteraadsleden ommen

Open Brief:

Betreft: Bomenkap aan de Markt en de Voormars.

Je moest goed zoeken om dit berichtje bij de mededelingen van de gemeente te zien, maar het blijkt dat B&W een vergunning heeft verleend voor de kap van ruim 70 bomen in het centrum van Ommen.

Alhoewel er nog geen bouwvergunning is aangevraagd heeft B&W al een vergunning verleend om al op zeer korte termijn te beginnen met het kappen. En zelfs als er een bouwvergunning komt, kan het nog jaren duren voordat er gebouwd gaat worden omdat de bouw pas start als er 60 % van de woningen of bedrijfsruimten verkocht of verhuurd is. Bij de huidige woningmarkt kan dat nog een hele tijd duren, als er überhaupt al een financier voor te vinden is.

Bovendien wordt er van verschillende kanten aangeraden voorlopig geen nieuwe winkels meer te bouwen, omdat de huidige leegstand slechts gedeeltelijk door de economische situatie komt, maar vooral door de toenemende verkoop via internet. En dat laatste zal alleen maar meer worden.

En men kan wel stellen, zoals enkele raadsleden dat doen, dat de risico’s voor de projectontwikkelaar zijn, maar wij kijken, als de bouw doorgaat tegen leegstaande panden aan en tegen een centrum van Ommen dat daardoor steeds harder in kwaliteit achteruit gaat. En als er niet gebouwd wordt, kijken we tegen een kale markt aan, omdat de bomen al gekapt zijn.

Het uitgangspunt dat er slechts ca 3.700 auto’s per etmaal over de markt zullen gaan, klopt absoluut niet. Ik ben gewoon gaan tellen. En, ondanks de omleiding om Ommen, zijn het er nog ongeveer 7.500 à 8.000: het dubbele aantal dus. Derhalve is de barrière werking ten opzichte van de Vecht nog steeds aanwezig. Ook lijkt het me geen geweldig verkoopargument voor de te bouwen woningen daar: zo dicht op de weg met zoveel verkeer. En dan te bedenken dat het nu nog in het winterseizoen is; hoe wordt dat in het zomerseizoen? Dan is het meestal aanzienlijk drukker en zijn er ook veel motoren aan de weg (nu geen één geteld).

[i]Het doet me geweldig zeer om zo het hart van Ommen vernield te zien worden.

En ging het bij de Drieslag alleen nog om schade in Euro’s, bij dit project gaat het om de blijvende schade aan het hart van Ommen, die vele malen groter is, zeker als blijkt dat de verwachtingen bij lange na niet gehaald worden.[/i]

Daarom roep ik de raadsleden op zich nog eens te bezinnen op de sterk verouderde en zelfs foutieve uitgangspunten van het plan Westflank. Zet asjeblieft de partijpolitieke belangen aan de kant en denk aan het belang van ons centrum.

Ik ben blij dat ik gehoord heb dat, naar aanleiding van het debacle bij de Drieslag, het hele beleid (inclusief verwachtingen en stand van zaken) rond nieuwbouw en projecten in de gemeente in een raadsvergadering van april 2012 nog uitgebreid aan de orde zullen komen. Houdt daarom het kappen van de bomen op dit moment tegen.

Start alleen eens met de oude Aldi locatie en kijk hoe dat loopt. Dat project is te overzien en ruimt een lelijke plek in ons centrum op.

Met vriendelijke groeten, G.J. te Rietstap

VVD wil einde aan overlast op Vechtdallijn

OMMEN – Intimidatie, spugen, geweld en ander ongewenst gedrag. Al jaren is het schering en …