Home / archiefcentraal / homoseksualiteit blijft discussiepunt binnen pkn

homoseksualiteit blijft discussiepunt binnen pkn

Door Erna Ekkelkamp – Dat is de reden dat dominee Han Wilmink hierover op 19 februari een themadienst ging houden.

Wilmink is tegenwoordig bekend als de dominee die alles weet van bijbels voedsel en het roeren in potten en pannen. Maar in de jaren ’90 verdiepte hij zich in homoseksualiteit en hoe een christen daar tegenover moest staan. Nadat het homohuwelijk in ’97 op de kerkelijke agenda was gezet, en de synode van de kerken verlangde dat er een standpunt over ingenomen werd, viel het Wilmink, destijds voorzitter van de classis Assen, op dat veel van zijn collega’s hun handen daar niet aan durfden te branden.

“Ik merkte dat het in veel kerken moeilijk was om erover te praten en nog veel moeilijker om er een standpunt over in te nemen. Dat heeft te maken met het feit dat er in de kerk altijd te krampachtig met seksualiteit wordt omgegaan. Veel gelovigen hebben seksualiteit nooit leren hanteren en gaan er daarom op een verkeerde manier mee om. Persoonlijk vond ik dat homoseksualiteit in elk geval bespreekbaar moest zijn en zelf zag ik ook geen bijbels beletsel om tegen het homohuwelijk te zijn, dus hield ik er overal in Noord-Nederland themadiensten over, met discussies na afloop.”

De Ommer predikant is van mening dat waar mensen op basis van gelijkwaardigheid, trouw en liefde samen willen wonen of trouwen, het niet uitmaakt of dat gaat om een heterostel of twee mannen of twee vrouwen. Dominee Gerrit Kobes ziet dat anders. “Als de bijbel een boek is van mensen voor mensen, dan kan je vrijer omgaan met dit onderwerp, dan wanneer je de bijbel ziet als een boek van God voor mensen. Ik zie de bijbel als een boek van God voor mensen. Je ziet in het scheppingsverhaal heel duidelijk dat God man en vrouw voor elkaar heeft geschapen ook met de bedoeling om, indien het hen gegeven is, het leven door te geven. Homoseksualiteit komt pas na de zondeval, nadat de volmaakte schepping gebroken was.”

Kobes vervolgt: “De bijbel is in 1500 jaar geschreven en van kaft tot kaft wordt er nergens neutraal of positief over homoseksualiteit gesproken. Nog tot een eeuw geleden kwam je ervoor op de brandstapel. Dat verafschuw ik, ik wil daar absoluut niet naar terug, maar de laatste jaren is de omschakeling in denken wel heel extreem. Ik vraag mij af of dat nu komt door toedoen van de heilige Geest of door de tijdsgeest. Voor mij is dit een heel moeilijk vraagstuk, waarin ik gevoelsmatig in een spagaat zit. Ik wil een pastor zijn voor iedereen en niemand beschadigen. Natuurlijk gun ik iedereen een partner, maar uiteindelijk vind ik dat ik God meer moet gehoorzamen dan mijn gevoelens, ondanks het feit dat dit mij veel kritiek oplevert.”

Volgens Wilmink moet je de bijbel niet zien als een dictaat met regels die toen, nu en in de toekomst onveranderd blijven. “Als je al die oerverhalen letterlijk neemt, moet je je in bochten wringen om te verklaren hoe alles is gebeurd. Ik zie die verhalen meer symbolisch, als leerverhaal over het menselijk bestaan en toepasbaar in ieders leven. In feite zijn wij allemaal net als Adam en maken ons regelmatig los van God om verboden vruchten te plukken en ook wij moeten daarvoor verantwoording afleggen. Maar je moet het boek ook zien in de tijd waarin het geschreven is. In die tijd stierf de helft van de kinderen voordat ze tien jaar waren en golden kinderen als oudedagsvoorziening. Het belang van voortplanting was toen heel anders dan tegenwoordig.”

Wilmink gaat verder: “Dat was in die tijd een reden om homoseksualiteit te zien als zonde, tegenwoordig weten we dat het om een geaardheid gaat. Vanaf het moment dat de bijbel geschreven is tot nu, zie je dat gedachten en overtuigingen een enorme evolutie hebben doorgemaakt. Eeuwen geleden zagen ze de aarde als een platte pannenkoek, waren vrouwen in het huwelijk het bezit van hun man en was homoseksualiteit vooral zondig in het licht van de voortplanting. Nu zijn vrouwen geëmancipeerd, weten we dat de aarde rond is en dat homoseksualiteit genetisch is bepaald. Over dat de aarde rond is en vrouwen niet het bezit zijn van hun man wordt allang niet meer gediscussieerd in de kerken. Waarom zou je dat dan wel blijven doen over homoseksualiteit? Dat is evenzeer bewezen. Ik zie homoseksualiteit dan ook niet iets van na de zondeval, maar als een scheppingsvariant.”

Beiden hebben in de praktijk veel te maken met mensen die worstelen met hun homoseksualiteit. Jongeren die het moeilijk vinden om het aan hun ouders te vertellen en volwassenen die na jaren huwelijk uiteindelijk toch uit de kast komen. Zowel voor Kobes als Wilmink zijn dat moeilijke zaken. “Zeker wanneer er partners en kinderen in het spel zijn, is het dat allemaal heel verdrietig. Maar aan de andere kant zie ik ook de opluchting als mensen het eindelijk voor zichzelf erkennen. Je kunt ook niet je hele leven in een leugen leven. Jezus is voor ons gestorven om ons te bevrijden van het kruis. Voor sommige mensen is homoseksualiteit dat kruis.”

Die opluchting ziet Kobes ook. “Maar of dit in de praktijk betekent dat er ruimte moet zijn voor een homoseksuele relatie, is de vraag. Jezus bevrijdt mensen van het kruis, maar legt iedere gelovige ook een kruis op. Hij zegt ook dat ieder die hem wil volgen, zijn eigen kruis moet dragen. Onthouding van seks kan ook een kruis zijn, ik ken homochristenen die dit zo ervaren en leven in onthouding. Ik weet dat de PKN (Protestantse Kerk in Nederland) bang is om mensen te verliezen als ze onthouding predikt. De kerk verloochent zichzelf echter juist door homoseksuele relaties toe te staan en zelfs de mogelijkheid te bieden daar kerkelijk een zegen aan te verbinden. Daar heb ik heel veel verdriet over. Ik had liever gehad dat de PKN ten aanzien van het zegenen van homoseksuele relaties een radicaler, duidelijker standpunt en houding zou hebben en op bijbelse gronden zou afwijzen”.

Na twee uur discussiëren onder het genot van een door Wilmink gebakken cheesecake met frambozenmousse, komen ze er niet uit. Maar beiden zijn het erover eens dat het wel belangrijk is om er in een open klimaat met elkaar over te kunnen praten. Dat is ook het doel van de themadienst die hierover zondagavond gehouden wordt.

“Ik merk dat het in Ommen nog steeds niet zo’n open issue is”, zegt Wilmink. “Het doel van de dienst is dat er in elk geval over gepraat kan worden en dat mensen zichzelf en elkaar hierin accepteren. Dat mensen hun seksuele geaardheid niet hun hele leven hoeven te blijven ontkennen.” En wat zou Jezus zelf hierover zeggen? “Het is jammer dat het nergens zwart op wit staat en dat je het hem niet persoonlijk kunt vragen”, vindt Kobes. Wilmink knikt. “Dit zijn van die vraagstukken waarop iedereen uiteindelijk zijn eigen antwoord moet zien te vinden. Maar waarbij het belangrijk is om je te blijven realiseren dat God liefde is en wij onze naasten lief moeten hebben.”

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.