Home / archiefcentraal / hoekman stopt op hoogtepunt bangerrace

hoekman stopt op hoogtepunt bangerrace

Door Nanda van Spijker – erd onverwacht toch kampioen. Voor Gert een mooie afsluiting van zijn bangercarrière.

“Of ik had verwacht kampioen te worden op deze laatste zaterdag van 2011? Eigenlijk niet. Op zich stond ik in het begin van het jaar er niet zo goed voor. En heb ik het eerst maar eens aangezien. Pas halverwege het seizoen heb ik besloten om voor het kampioenschap te gaan. De gereden wedstrijd in september was hierin doorslaggevend. Ik heb toen goed veel punten kunnen behalen.” Tijdens de race op zaterdag 31 december op Speedway Emmen bleek Gert moeilijk te achterhalen en werd zijn kampioenschap een feit.

Het bangerracen gebeurt op een ovaal circuit waarin coureurs vijftien ronden moeten volbrengen. Daarbij is full contact toegestaan, behalve tegen de richting in rijden en het inrijden aan bestuurderszijde. Ook stilstaande auto’s mogen het ontgelden. Coureurs racen voor de overwinning of proberen te winnen door tegenstanders uit te schakelen. “Ik heb nu zeven jaar in de bangerrace gezeten, de reden dat ik stop met deze sport is vanwege mijn beroep als technisch directeur bij Hoekman Bedrijven. Het is, ondanks alle veiligheidsvoorschriften, toch een risicovolle sport. En als mij iets overkomt kom je voor hoge kosten te staan. Gelukkig is mij in al die tijd niets overkomen in deze sport,” vertelt Hoekman. Banger racen vindt zijn oorsprong in Engeland waar het een ware volkssport is. Naast Engeland is er verder alleen in België de mogelijkheid tot racen op het Warneton circuit en sinds 2009 in Emmen. Het aantal deelnemers aan bangerracen groeit, vooral in Oost-Nederland.

Klik hier voor filmpje laatste wedstrijd van Gert.

Als klein jongetje raakt Gert gefascineerd door de jaarlijkse autorodeo’s in zijn omgeving. “Bij iedere autorodeo stond ik wel te kijken. Geweldig vond ik het om te zien hoe auto’s tijdens de manches in elkaar werden gereden. Vanaf toen wist ik: Dat ga ik later ook doen. Al voor mijn achttiende verjaardag had ik een paar autorodeo’s gereden en was ik inmiddels bekend geraakt met de bangerwereld door te helpen met het preparen van bangerauto’s. Vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs had was het nog maar een kleine stap om zelf te gaan racen.” Meedoen aan een race is kiezen voor de snelle winst of het aantal auto’s die in elkaar gereden worden. “Kies ik voor het ‘wrecken’, zoals ze dat noemen, dan ben ik over het algemeen niet echt serieus aan het rijden, een beetje ouwe hoeren op de baan. Staat er een auto langs de baan op een mooie plek, dan rij ik zo hard als het kan er achterop. Bij het racen focus ik mij geheel op het winnen. In het begin van mijn racecarrière reed ik heel anders, de adrenaline gierde door mijn lichaam waardoor ik fouten maakte waarvan ik nu denk: ‘dat had anders gekund’.”

“Of ik het jammer vind dat ik stop? Tja, wat is jammer? Ik denk dat er meer uit te behalen viel, maar dat ga ik nu met andere dingen doen. De meeste bangerkameraden snappen mijn intentie om te stoppen wel. Ik ben nu overgestapt op het driften – een sterk groeiende tak van de autosport – en dat gaat me goed af. Driften is een stuurtechniek waarbij de bestuurder de auto dwars door de bocht stuurt. Met opzet komt de auto in overstuur, met de bedoeling dit zo lang mogelijk aan te houden. Het valt te bezien tot hoever ik hiermee kom. Dit jaar zal het een beetje aftasten worden voor mij, omdat ik de overstap wil maken naar de pro series. Dat betekent ook dat ik veel banden zal verslijten, een bandensponsor kan ik wel gebruiken,” lacht Hoekman.

“Ik denk dat ik met mijn Mazda RX7 FD met Corvette motor een mooie auto voor het driften heb. Natuurlijk proeft een bangerkampioenschap naar meer. Zeker als je weet dat ik met deze overwinning het recht heb om mee te mogen doen aan de grote wedstrijden in Engeland. Maar wanneer je ergens voor kiest, moet je daarvoor gaan, vind ik.”

Lees ook

Politie heeft winkeldief in Dalfsen na achtervolging te pakken

DALFSEN – In Dalfsen is een winkeldief dinsdagmiddag al snel in zijn kraag gevat. Bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.