Home / archiefcentraal / ondernemers maken zich hard voor de n340

ondernemers maken zich hard voor de n340

Door Erna Ekkelkamp– Koepel Vechtdal zich hard wil maken.

Of de gemeenten Ommen en Hardenberg nu het voorbeeld van de ondernemers gevolgd hebben of andersom, dat willen ze in het midden laten, maar feit is dat de Ondernemersvereniging Ommen (OVO) en Industriekring de Koepel Hardenberg sinds vorige week officieel samenwerken. De naam van Koepel Hardenberg, een overkoepelende organisatie van de vier Hardenbergse industriekringen, is veranderd in Koepel Vechtdal. Het bestuur wordt gevormd door de voorzitters van de vijf deelnemende industriekringen, voorzitter is de in Ommen woonachtige ondernemer in ruste Albert Schipper. “We hebben bewust gekozen voor de naam Koepel Vechtdal, omdat onze deuren voor de ondernemersverenigingen in Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld wagenwijd openstaan”, zegt Schipper.

Volgens de voorzitter zijn de industriekringen in Ommen en Hardenberg in de loop der jaren op natuurlijke wijze samengevloeid. “We kwamen elkaar vaak tegen binnen allerlei overlegstructuren over inhoudelijke zaken rond de N340, de bevaarbaarheid van de Vecht, opleidingen en parkmanagement. In tegenstelling tot wat er vaak gezegd wordt, zit er geen enkel verschil tussen de Hardenbergse en Ommer ondernemerscultuur. Ondernemers in het Vechtdal zijn heel solidair met elkaar en zien in dat samenwerken heel belangrijk is. Op de lange termijn kunnen we elkaar alleen maar versterken.”

Kostenbesparing is een concreet voordeel van de samenwerking tussen de partijen. Zo gaat bijvoorbeeld door toetreding van de 125 Ommer ondernemers, de contributie van het parkmanagement fors omlaag. Mark van Mast wordt al enkele jaren zowel door De Koepel als door de OVO ingehuurd voor parkmanagement. Het is zijn taak om te zorgen voor schone, hele en veilige bedrijventerreinen. Daarnaast zorgt hij voor inkoopvoordelen. “Het samen inkopen van energie, afvalverwerking en opleidingen kan per ondernemer honderden, soms duizenden euro’s besparing opleveren”, weet Van Mast. “We zijn nu in gesprek met Vechtdal Gezond voor een goede ziektekostenverzekering en met Rabobank Interpolis om ook verzekeringen goedkoper te kunnen aanbieden. Wanneer een bedrijventerrein het keurmerk Veilig Ondernemen heeft, kunnen bedrijven die lid zijn van de ondernemersvereniging 10 tot 25 procent korting krijgen op bijvoorbeeld de brandverzekering. Dat bereik je nooit als je het in je eentje doet. Sterker nog, de verzekeraar gaat straks kijken wie lid is van een ondernemersverenging en wie niet. Niet-leden krijgen geen korting.”

De ondernemers willen in de toekomst ook regelmatig aanschuiven in overlegsituaties met de gemeenten Ommen en Hardenberg en partijen in het onderwijs, gezondheidszorg en de landbouw. “Wij pleiten voor één grote Vechtdalgemeente, waarbij ook Dalfsen aanhaakt”, stelt OVO-voorzitter Klaas Jan Boessenkool. “Daarmee bedoelen we daadwerkelijk een herindeling. Schaalvergroting is iets waaraan je niet ontkomt als je jezelf staande wilt houden. Zeker wanneer je dan ook nog eens intensief gaat samenwerken met de 19 gemeenten rondom Zwolle kun je geld verdienen in zaken zoals bijvoorbeeld de WMO.”

Naast kostenbesparing en betere overlegstructuren, maken de in totaal 355 ondernemers zich ook hard voor de N340 en de bevaarbaarheid van de Vecht. Twee zaken waarop volgens Boessenkool veel winst te behalen is voor het Vechtdal. “Het plan dat er nu ligt voor de N340 is wat ons betreft aanvaardbaar. Stukken vierbaansweg, afgewisseld met 100 kilometerzones en goede oplossingen bij de verschillende knooppunten. Wij zien graag dat dit plan zo snel mogelijk en ongewijzigd wordt uitgevoerd. Is dat niet het geval, dan grijpen wij terug op het Noordelijk Tracé”, zegt hij. “Wat de bevaarbaarheid van de Vecht betreft hebben we als gezamenlijke ondernemers uit het hele Vechtdal in de afgelopen jaren nauw met elkaar opgetrokken. Het resultaat is een verruiming van de sluistijden, de vernieuwde jachthaven in Dalfsen en de plannen voor drie nieuwe sluizen in de Vecht. Wat ons betreft wordt de Vecht boven Ommen niet alleen bevaarbaar voor kano’s en fluisterboten, maar krijgt hij ook meer diepgang. Veel mensen realiseren zich het niet, maar meer watertoerisme levert het Vechtdal vele miljoenen per jaar meer op waar iedereen van meeprofiteert.” Hij laat er nog even snel een rekensommetje op los. “Kampeerders geven gemiddeld 28 euro per dag uit. Waterrecreanten zo’n 75 euro per dag. Wanneer de Vecht bevaarbaar wordt gemaakt voor grotere schepen, zal dat zeker 4000 passanten per jaar opleveren. Dus tel maar na.”

Ondanks een nauwe samenwerking, zullen de vijf afzonderlijke ondernemersverenigingen allemaal hun eigen identiteit behouden. Ook hebben allen hun eigen website, maar worden doorgelinkt naar de overkoepelende website www.de-koepel.info

Lees ook

College B&W bezoekt Lemelerveld

LEMELERVELD – Burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen bezoeken op 11 februari Zaal Reimink …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.