Home / archiefcentraal / dwergauto schattig knus en een jaartje ouder

dwergauto schattig knus en een jaartje ouder

Door Maarten van Strien –

Organisator van de tocht is Ommenaar Rix Siemons, bestuurslid van de Nederlandse Dwergautoclub en een groot liefhebber van de miniatuurbolide. “De Nederlandse Dwergautoclub heeft ongeveer 250 leden”, vertelt hij. “Tweemaandelijks geven we blaadje uit, met een oplage van 300, dat telkens weer vol nieuws staat over de dwergauto. Als dat nieuws niet door mij geschreven is dan komt een van onze leden wel met nieuws. En internet is natuurlijk ook een leuke bron van informatie.”

Fascinatie

Siemons heeft zelf een rode Messerschmitt KR200, een dwergauto waarin twee personen achter elkaar kunnen zitten. Het is een auto die nog steeds op de openbare weg mag rijden, zelfs op de snelweg. “De fascinatie komt van het zweefvliegen, daar zit je ook achter elkaar”, vertelt Siemons. Messerschmitt heeft vliegtuigen gebouwd, ook gedurende de Tweede Wereldoorlog. Na deze oorlog mochten ze tijdelijk geen vliegtuigen meer produceren. Ze stapten over op de productie van auto’s, de zogenaamde Kabinenroller. Het was ook de tijd waarin motorrijders een dak boven hun hoofd wilden, het werden de voorlopers van de Kever en de Eend. “Als zestienjarige kon ik eens meerijden in zo’n ding, toen al raakte ik er helemaal van in de ban. Pas later heb ik er zelf eentje aangeschaft. Tja, de charme.. het is de kleine vorm, de eenvoud, de aerodynamica. Op het eerste gezicht is ‘t beestje ook heel lelijk, maar daardoor toch ook wel weer heel mooi.” Ze rijden op tweetakt, 1 op 20 ongeveer, met vier versnellingen, voor- en achteruit.

Onderhoudsvrij

De dwergjes zijn redelijk onderhoudsvrij. Reguliere garages kunnen er doorgaans ook weinig mee, aangezien de oude techniek bij iedereen meer bekend is. Binnen de vereniging zijn er echter genoeg mensen die de auto’s kunnen onderhouden. De leden helpen elkaar met onderdelen, alternatieve onderdelen en reparaties. “Je ziet tweedehands dwergjes prijzen afdwingen vanaf een paar duizend euro. Ze zijn zeldzaam, het is een markt van vraag en aanbod geworden. Ze worden overigens ook nieuw gemaakt. In Zweden zijn ze bezig met de Smite, de KR200, maar dan van kunststof. Ze rijdt 1 op 60 kost maar 5000 euro. Voor mij is het verschil in authenticiteit niet zo heel belangrijk. De prijs, die is wél interessant. Ik zou best importeur willen worden. Als hij uitkomt koop ik er eentje, dat weet ik al wel. De oude KR200 doe ik dan natuurlijk niet weg, ik heb dan twee prachtige dwergjes.”

De gemiddelde leeftijd van dwergautobezitters stijgt, jonge aanwas is schaars. “Het is retro, een soort rijdend museum. Dit was het vervoer in de jaren 50 en 60, een tijdsbeeld dat alleen oudere mensen zich kunnen herinneren. Ieder z’n hobby, denk ik dan. De een restaureert oude brandweerwagens, de andere restaureert oude legervoertuigen of ouder tractoren. En je hebt mensen die in dwergauto’s rijden, en dat zijn wij.”

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.