Home / archiefcentraal / zo vrij als een vlieger

zo vrij als een vlieger

Door Maarten van Strien

Ommenaar Rijk Siemons, hij wordt soms ook wel Rixt of Riks genoemd, had vroeger een winkel waar hij hoofdzakelijk zelfgemaakte vliegers verkocht. “Dat waren beslist geen vliegers die ze bij de speelgoedwinkel verkopen” vertelt Siemons. Ik had modellen met een prijskaartje van duizenden guldens. Ze waren uniek, handgemaakt, en doorgaans op bestelling. Sommige vliegers waren zo groot dat ze niet eens in de winkel zouden passen. Dergelijke kunstobjecten verkocht ik dan ook aan volwassenen want speelgoed was het echt niet. Er zijn tegenwoordig nog veel duurdere vliegers verkrijgbaar, een prijs van 10.000 tot 15.000 euro is geen uitzondering. Het gaat dan veelal om complexe modellen met veel stokken erin, maar ook realistische vormen zoals een trilobiet (een uitgestorven zeevisje) van 50 meter. De waarde zit uiteraard vooral in de manuren. Er bestaan vliegers van 50.000 euro. Ze zullen een keer het luchtruim trotseren om te bewijzen dat het echt vliegers zijn, maar daarna worden ze vertoond in een galerie of museum. Het grote voordeel van vliegeren is echter wel dat vliegers óók zeer goedkoop kunnen zijn, je kunt ze maken met vrijwel niets; wat stokjes, een plastic zak en wat touw. En op grote hoogte zul je weinig verschil zien tussen een dure en een goedkope vlieger.”

Vliegeren is al heel oud. In het verre Oosten vliegert men al duizenden jaren en zijn er diverse vliegerculturen ontstaan. “Je had de vechtvliegers die elkaar in de lucht konden afsnijden, diegene die de vlieger vervolgens op de grond vond mocht hem hebben. Dit gebeurde bijvoorbeeld tussen families maar ook tussen hele dorpen. In Thailand had je een vorm van vliegeren waarbij de vlieger die het stijlst op kon stijgen de wedstrijd won. Vliegeren heeft in die culturen een behoorlijke betekenis. Door de VOC kwamen vliegers terecht in Nederland en Europa. Hier in het westen ontstond echter een vliegercultuur die meer met techniek en wiskunde te maken had. Het vliegeren in Nederland kent een golfbeweging. De interesse is hoog geweest in de jaren 80. “In die tijd had ik m’n winkel” legt Siemons uit. “En ik was niet de enige met een vliegerwinkel destijds. China kreeg er lucht van, kopieerde de vliegers en zette ze met goedkope arbeid in elkaar. Daarmee is die hele vliegermarkt voor ons ingestort. En om nou te zeggen dat die goedkope Chinese vliegers kwalitatief zo denderend waren, nou, niet echt. De echte vliegerfans laten China dan ook links liggen en kopen hun kwaliteitsvliegers hier bij bekende vliegerbouwers.”

“Ik wil een internationaal vliegerevenement organiseren, volgend jaar”, vertelt Siemons. “Dat moeten hele leuke kleurrijke dagen worden wat mij betreft. Natuurlijk staan de vliegers, beeldhouwwerken in de lucht, onder de aandacht en komen er workshops vliegerbouwen. Omdat het luchtruim niet voortdurend gevuld kan zijn met vliegers is er ook op de grond veel te zien. Ik verwacht dat er meerdere vormen van lichte luchtvaart – waar je geen vliegbrevet voor nodig hebt – te zien zullen zijn zoals parapente (een glijscherm waarmee mensen dikwijls van een berg afspringen), misschien ook radiografische bestuurbare vliegtuigjes en heteluchtballonnen, als er maar raakvlakken zijn met het onderwerp. Het zou goed kunnen dat er twee dagen komen voor dit evenement; eentje met aandacht voor oude vliegers uit de jaren 70 en 80, en een eigentijdse dag met moderne vliegers.” De locatie is nog niet bekend benadrukt Siemons. “Je hebt een flinke lap grasland nodig en een zekere minimumafstand tot het verkeer. Misschien is er in de buitengebieden rond Ommen wel een mooie plek te vinden. Datum zal vroeg in het voorjaar of vroeg in het najaar worden.”

Rijks interesse voor lichte luchtvaart komt niet helemaal uit de lucht vallen. Zijn vader heeft in het verleden de Aero Club Salland opgericht. Toen Rijk veertien was vloog hij al solo in een groot zweefvliegtuig. “Ja, dat mag. Autorijden als je achttien bent, brommer op je zestiende, en zweefvliegen op je veertiende.”

Zweefvliegen is niet alleen maar leuk maar kan ook bijzonder nuttig zijn. Zo hebben een paar jongens uit Duitsland een paar hele grote vliegers ontworpen voor de scheepvaart. “Mammoettankers, worden deels voortgetrokken door een vlieger met een oppervlakte van een paar honderd vierkante meter. Het enorme schip gebruikt dan maar een kwart van de brandstof. Deze jongens zijn ooit ook maar gewoon begonnen met doodnormale vliegers”, zegt Siemons.

“Er zijn twee leuke facetten aan vliegeren”, vertelt Siemons verder. “Alleen al het feit dat je je vlieger zelf kunt ontwerpen en bouwen, is gewoon leuk. Het is je eigen ontwerp, je eigen decoratie, en technisch gezien werkt het. Een vlieger hoeft echt niet wiskundig heel complex te zijn om de wind de baas te zijn. Zo zijn er vliegers die eruit zien als vogels. Een andere aardigheid van vliegeren is simpelweg de ontspanning tijdens het oplaten van de vlieger. Ik kan het iedereen aanraden.”

Siemons heeft nog een verzoek aan lezers van Vechtdal Centraal. Hij zou graag weer op grote schaal vliegers maken en exposeren, maar heeft thuis lang niet de ruimte die deze activiteit vraagt. Hij zou graag vrijblijvend een leegstaande ruimte betrekken waar hij de vliegers kan bouwen en tonen. Dit zullen ook grote vliegers zijn, en de ruimte die deze modellen nodig hebben maakt dat de beoogde ruimte een oppervlakte van 1000 tot 2000 vierkante meter zou moeten hebben. Meer mag ook, de uitdrukking ‘the sky is the limit’ is hier op z’n plaats. Mensen die Siemons aan een dergelijke ruimte kunnen helpen, bijvoorbeeld in het kader van een anti-kraakmechanisme, kunnen via riks.siemons@gmail.com contact met hem opnemen.

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.