Home / archiefcentraal / waarom een veilige weg onveilig maken

waarom een veilige weg onveilig maken

Door Maarten van Strien

“Een dubbel fietspad (een tweerichtingsfietspad) is een oplossing die vrijwel altijd vermeden moet worden”, benadrukt De Leeuw. “In de polder, op lange stukken weg zonder kruisingen en uitritten, kun je best een dubbel fietspad toepassen. Maar in de bebouwde kom is het niet veilig en niet handig. In het specifieke geval van de Hammerweg is het ook nog eens niet fraai.”

Met stip bovenaan het bezwarenlijstje van De Leeuw staat veiligheid. “Een fietser die je tegemoet komt rijden aan de rechterkant van de weg kan ‘s morgens en ‘s avonds verblind worden door de koplampen van auto’s. Verder zul je op een breed dubbel fietspad al gauw zien dat scholieren nonchalant met z’n vieren naast elkaar gaan rijden waarbij er dus twee op de fietsstrook van de tegenligger rijden.”

Rotonde

Zelfs als iedereen goed zou opletten in het verkeer is de beoogde nieuwe situatie gewoon niet erg handig. “Elke automobilist zal beamen dat hét grote voordeel van een rotonde is dat je maar op één richting hoeft te letten, zo gauw er een gat ontstaat kun je weer verder. Wie straks op de vernieuwde Stationsweg of Hammerweg rijdt en af wil slaan moet allereerst de strook van tegemoetkomende auto’s in de gaten houden, maar ook nog eens een dubbel fietspad, waarbij er dus daadwerkelijk van twee kanten fietsers aan kunnen komen. Met name puberende fietsers hebben nog wel eens de reputatie van aandachtsloze en egoïstische verkeersdeelname. De automobilist moet al overal op letten, met een dubbel fietspad wordt die last alleen maar zwaarder. In de ochtendspits, wanneer mensen naar hun werk en jonge fietsers naar school rijden zal het waarschijnlijk druk worden op de weg. Als je als automobilist voor het afslaan op een kruispunt minutenlang staat te wachten omdat er voortdurend van twee kanten fietsverkeer aankomt dan ontstaan er files. Automobilisten die zich door die files opgejaagd voelen kunnen uit frustratie er zomaar voor kiezen om snel over te steken als het eigenlijk nog niet kan, louter omdat ze niet eeuwig kunnen blijven wachten. Dat dit gevaarlijke situaties oproept is evident.”

Oprit

Maar hier eindigt het nog niet, de onhandigheid zit volgens De Leeuw ook in kleine alledaagse dingen, zoals wegrijden uit de uitrit voor je huis. “Dikwijls staan mensen met de neus van de auto richting het huis geparkeerd op hun oprit. Wegrijden betekent dus achteruit de straat op. Het is maar de vraag of de bestuurder voorin de auto het benodigde overzicht heeft om twee fietsstroken en een autostrook in de gaten te houden, en dat wellicht in het donker. Natuurlijk moeten fietsers licht voeren om zichtbaar te blijven in het donker, maar we kennen allemaal de realiteit. Hetzelfde probleem zal zich vermoedelijk voordoen bij bedrijven met een inrit, zoals een tankstation. Als oversteken lastig en tijdrovend is zullen automobilisten eerder geneigd zijn om te denken ‘ach, laat ook maar, ik pak het volgende tankstation wel’.”

Groen verdwijnt

Fraai is het plan van de gemeente allerminst, aangezien voor de verbreding van een enkel fietspad naar een dubbel fietspad er geliefd groen moet verdwijnen. “De veiligheidsargumenten staan natuurlijk altijd voorop,” meent De Leeuw, “maar de mensen die langs die weg wonen zullen het allerminst op prijs stellen dat hun laan, hun groene uitzicht, verdwijnt.”

Onderzoek

Het meest frappante lijkt nog wel dat je niet eens universitair geschoold hoeft te zijn om deze kritiekpunten te begrijpen, een nuchter boerenverstand is meer dan genoeg. Toch beamen zelfs autoriteiten, zoals de verkeersdeskundigen van Rijkswaterstaat, de gevaren van een dubbel fietspad. Er zijn onderzoeksrapporten waarin duidelijk is aangegeven dat een dubbel fietspad beslist vermeden moet worden als dat tot de mogelijkheden behoort. Het aantal verkeersincidenten op een dubbel fietspad zou zelfs twee keer zo hoog zijn vergeleken met enkele fietspaden. Twee enkele fietspaden of fietsstroken, aan elke kant van de weg eentje, is de veiligste situatie, en dat is precies de situatie zoals die nu reeds is. “Precies. Kortom: waarom een veilige weg onveilig maken? Het kan toch niet zo zijn dat alleen wij dit zien? Wij gingen naar de gemeente toe met onze bezwaarpunten, en met de vraag of er ook voorstanders zijn. Wat bleek: volgens de gemeente waren er best voorstanders voor dit plan. Die uitspraak vonden wij op z’n minst interessant genoeg om zelf eens een onderzoek te starten in de buurt. Wij maakten enquêteformulieren over deze kwestie en verspreidden deze in de betrokken buurt. De formulieren kwamen massaal terug bij ons, in de vakantietijd nota bene. Meer dan honderd, en ze blijven nog dagelijks binnenstromen. Heel erg veel mensen zien het dubbele fietspad liever gaan dan komen.”

Knopen doorhakken

Over een paar weken worden er in deze kwestie officiële knopen doorgehakt. De Leeuw is van mening dat de omwonenden onvoldoende zijn voorgelicht door de gemeente en binnenkort zal onder andere De Leeuw met alle bezwaarpunten een raadsvergadering bezoeken. “Dat hadden we al eerder willen doen, maar de kwestie speelt nu precies in de vakantieperiode, erg onhandig voor ons.”

Informatie

Iedereen die meer wil weten over het standpunt van de omwonenden kan contact opnemen met de woordvoerder: Tjeerd de Leeuw, Hammerweg 10 Ommen. Telefoon: 0529-452945. Mail: t.deleeuw@oudommen.nl

Een greep uit de citaten van de vele enquêtereacties

– Graag een alternatief plan met behoud van het laankarakter.

– Het omhakken bomen is vandalisme!

– Eenrichtingsfietspaden lijken mij ook veiliger.

– In het verleden zijn er al genoeg blunders gemaakt, laten we deze nu voorkomen.

– Herinrichting is geldverspilling.

– Een dubbel fietspad is een rampzalige gedachte!

Lees ook

Jeugdige Ommenaar zet zich in voor gezonder Ommen

OMMEN – Onlangs nodigde Wethouder Ko Scheele met onder andere jeugd, onderwijs, cultuur en sport …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.