Home / archiefcentraal / het abc van innova

het abc van innova

Het is niet ondenkbaar dat de naam Innova Computers niet meteen een belletje doet rinkelen. De bekendheid van het bedrijf is vooralsnog het resultaat van mond-tot-mondreclame in plaats van mediareclame. Het bedrijf bestaat al vijf jaar, waarvan de eerste helft in Hellendoorn. Toen Innova anderhalf jaar op haar huidige plek in Den Ham zat, is achter de showroom een extra ruimte betrokken waar nu de reparaties uitgevoerd worden. Alhoewel de showroom enkele losse producten bevat zoals monitors, notebooks en kleingoed, bestaat de hoofdactiviteit van Innova uit het maken en onderhouden van complete systemen. “Wij richten ons op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding”, drukt Nijkamp ons op het hart. “Je kunt wel van elke muis of elke USB-kabel twintig soorten in je assortiment hebben, maar echt warm word ik daar niet van. Ik bied dan liever de spullen aan waarvan ik weet dat ze degelijk zijn. Een klant wordt er namelijk niet vrolijk van als iets veel te snel kapot gaat, vandaar onze keuze voor A-merken waarop drie jaar garantie zit.”

Nijkamp is opgegroeid met computers en heeft al z’n kennis vergaard vanuit oprechte interesse. “Tegenwoordig groeien de kids op met een Play Station 3 terwijl de PC’s tegenwoordig ook een stuk makkelijker dan vroeger. Ik ben opgegroeid in een tijd dat je écht nog wel iets moest weten van computers. Dat begon al in m’n vroege jeugd met de MSX, een homecomputer uit de jaren ‘80 waarop je spelletjes kunt spelen en programmeren. Later kwamen voor mij de PC’s met MS-DOS 6, Windows 3.11, Windows 95 en verder. Het feit dat ik al die kleinere systemen actief heb meegemaakt zie je nu terug in mijn instelling om problemen zelf op te lossen. Vroeger was dat namelijk normaal. Tegenwoordig lijkt er een cultuuromslag te zijn naar het kopen van een nieuw product als het oude kennelijk niet meer werkt, zelfs als wij het nog hadden kunnen repareren.”

Alhoewel de huidige generatie min of meer opgroeit met internet, is er ook een generatie die nog nooit met computers in aanraking is geweest. En natuurlijk krijgen zulke mensen genoeg aansporingen van familie en vrienden om toch maar eens aan de computer te gaan, je telt immers zowat niet meer mee zonder Facebook en E-Mail. “Wanneer blijkt dat een klant werkelijk geen ervaring heeft met computers leggen wij stap voor stap uit wat alles is en hoe het allemaal werkt. Ook als wij de computer afleveren leggen wij bij de klant thuis nog goed uit hoe het systeem werkt, en natuurlijk bieden wij ook telefonisch hulp.”

Beveiliging is een interessant segment waarbinnen Innova ook actief is. “Wij leveren beveiligingscamera’s aan bedrijven en particulieren. Deze kunnen de camera’s installeren bij bijvoorbeeld de voor- en achterdeur. Bij inbraak kunnen de videobeelden gebruikt worden in de bewijsvoering, en er zal zeker ook een preventieve werking van de zichtbaarheid van een camera uitgaan.” Nijkamp heeft tevens ervaring in het installeren van een zogenaamd ‘persoonsalarm’. “Het is een kastje dat je in je huis installeert, bijvoorbeeld in de meterkast. De bewoner heeft twee losse waterdichte zenders, bijvoorbeeld eentje in de slaapkamer en eentje voor onder de douche. Bij mogelijk onraad drukt de bewoner op een knopje van die zender en direct belt het kastje in de meterkast vijf mensen op. Die mensen kunnen dan actie ondernemen, bijvoorbeeld door terug te bellen of zelf een kijkje te nemen.” Het kastje mag niet naar officiële alarmdiensten bellen zoals 112 of de politie, deze diensten staan alleen levende mensen te woord. De vijf mensen kunnen natuurlijk wél de afweging maken om hulpdiensten te bellen.

Door Maarten van Strien

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.