Home / archiefcentraal / de dwergauto schattig knus en een jaartje ouder

de dwergauto schattig knus en een jaartje ouder

Door Maarten van Strien

Siemons heeft een rode Messerschmitt KR200, een dwergauto waarin twee personen achter elkaar kunnen zitten. Het is een auto die nog steeds op de openbare weg mag rijden, zelfs op de snelweg. “De fascinatie komt van het zweefvliegen, daar zit je ook achter elkaar”, vertelt Siemons. Messerschmitt heeft vliegtuigen gebouwd, ook gedurende de Tweede Wereldoorlog. Na deze oorlog mochten ze tijdelijk geen vliegtuigen meer produceren. Ze stapten over op de productie van auto’s, de zogenaamde Kabinenroller. Het was ook de tijd waarin motorrijders een dak boven hun hoofd wilden, het werden de voorlopers van de Kever en de Eend. “Als zestienjarige kon ik eens meerijden in zo’n ding, toen al raakte ik er helemaal van in de ban. Pas later heb ik er zelf eentje aangeschaft. Tja, de charme.. het is de kleine vorm, de eenvoud, de aerodynamica. Op het eerste gezicht is ‘t beestje ook heel lelijk, maar daardoor toch ook wel weer heel mooi.” Ze rijden op tweetakt, 1 op 20 ongeveer, met vier versnellingen, voor- en achteruit.

De Nederlandse Dwergautoclub heeft ongeveer 250 leden. Deze vereniging geeft een tweemaandelijks blaadje uit, met een oplage van 300, dat telkens weer vol nieuws staat. “Als dat nieuws niet door mij geschreven is dan komt een van onze leden wel met nieuws. En internet is natuurlijk ook een leuke bron van informatie.” Siemons organiseert samen met andere bestuursleden van deze vereniging een internationaal jaarevenement, eind augustus. Op woensdag of donderdag komen de dwergauto’s aan op een besloten locatie. Geïnteresseerde buitenstaanders hoeven zich echter die vrijdag alleen maar in de buitenlucht te begeven en ze zien de ruim 100 dwergautootjes vanzelf wel kriskras door het Vechtdal rijden. Ook op de zaterdag is er de grote rondrit door de regio. Er is een noordelijke en een zuidelijke lusroute. De noordelijke route gaat van Ommen naar Staphorst, verder naar Balkbrug en terug naar Ommen. De zuidelijke route gaat vanuit Ommen naar Junne, Den Ham, Lemele, Lemelerveld, Dalfsen en weer terug. ‘s Morgens om 10.00 uur start de tour en tussen 17.00 en 18.00 uur eindigt de rit. Er worden ook dwergjes verwacht uit Engeland, Zweden en Duitsland.

Onderhoudsvrij

De dwergjes zijn redelijk onderhoudsvrij. Reguliere garages kunnen er doorgaans ook weinig mee, aangezien de oude techniek bij iedereen meer bekend is. Binnen de vereniging zijn er echter genoeg mensen die de auto’s kunnen onderhouden. De leden helpen elkaar met onderdelen, alternatieve onderdelen en reparaties. “Je ziet tweedehands dwergjes prijzen afdwingen vanaf een paar duizend euro. Ze zijn zeldzaam, het is een markt van vraag en aanbod geworden. Ze worden overigens ook nieuw gemaakt. In Zweden zijn ze bezig met de Smite, de KR200, maar dan van kunststof. Ze rijdt 1 op 60 kost maar 5000 euro. Voor mij is het verschil in authenticiteit niet zo heel belangrijk. De prijs, die is wél interessant. Ik zou best importeur willen worden. Als hij uitkomt koop ik er eentje, dat weet ik al wel. De oude KR200 doe ik dan natuurlijk niet weg, ik heb dan twee prachtige dwergjes.”

De gemiddelde leeftijd van dwergautobezitters stijgt, jonge aanwas is schaars. “Het is retro, een soort rijdend museum. Dit was het vervoer in de jaren 50 en 60, een tijdsbeeld dat alleen oudere mensen zich kunnen herinneren. Ieder z’n hobby, denk ik dan. De een restaureert oude brandweerwagens, de andere restaureert oude legervoertuigen of ouder tractoren. En je hebt mensen die in dwergauto’s rijden, en dat zijn wij.”

Het jaarevenement vindt plaats van 25 t/m 28 augustus. Meer informatie vind je op www.dwac.eu.

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.