Home / archiefcentraal / volledige integratie ommen hardenberg

volledige integratie ommen hardenberg

Drie fasen

Op dinsdag 28 juni hebben de colleges van B&W van Ommen en Hardenberg het ‘Plan van aanpak eerste fase’ vastgesteld om te komen tot een volledige integratie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen en Hardenberg. Het plan vormt het spoorboekje richting de integratie. Een spoorboekje met een tijdpad dat is opgedeeld in drie fasen. Een concept van het ‘Plan van aanpak eerste fase’ is eerder al voorgelegd aan de medewerkers en ondernemingsraden van de gemeenten Ommen en Hardenberg.

Uitwerking

In de periode tot 1 juli 2011 zijn de nodige voorbereidingen getroffen. Tot 1 januari 2012 wordt het ‘Plan van aanpak eerste fase’ concreet uitgewerkt en worden diverse onderwerpen verder uitgewerkt. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het opstellen van een organisatiefilosofie- en structuur, de arbeidsvoorwaarden, de dienstverlening en de huisvesting. In de eerste zes maanden van 2012 worden beide organisaties daadwerkelijk geïntegreerd zodat de nieuwe ambtelijke organisatie op 1 juli 2012 aan de slag kan.

Laaghangend fruit

Bij sommige onderwerpen en thema’s kan mogelijk eerder worden samengewerkt tussen de beide ambtelijke organisaties. Het gaat hier om zaken die eenvoudig te realiseren zijn. Dit zogenaamd laaghangend fruit is in kaart gebracht, maar de keuzes moeten goed en doordacht worden gemaakt. Dit proces loopt dan ook parallel aan het integratieproces. Genoemde voorbeelden zijn het samenvoegen van de salarisadministraties, het gezamenlijk inkopen van producten/diensten, het gezamenlijk optrekken bij handhaving van bouw- en milieuregelgeving of het gezamenlijk uitvoeren van gladheidbestrijding.

Volledige integratie

In april 2011 hebben de gemeenteraden van Ommen en Hardenberg ingestemd met de intentie om te streven naar een volledige integratie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen en Hardenberg per 1 juli 2012. Beide gemeenten blijven zelfstandig met een eigen gemeenteraad, een eigen college, een herkenbare eigen dienstverlening met een eigen frontoffice en eigen beleid waarvoor beide gemeenten volledig zelf verantwoordelijk zijn. De geïntegreerde ambtelijke organisatie werkt dus voor twee gemeenten en twee gemeentebesturen. De belangrijkste doelstelling van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit en het verhogen van de efficiency.

Lees ook

Aanvraag Corona Noodfonds indienen voor 15 februari 2021

Periode Noodfonds is verlengd tot en met 31 december 2020 DALFSEN – De coronacrisis treft …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.