Ook krijgt de regio nu meer bewegingsvrijheid en verantwoordelijkheid voor regionale ruimtelijke opgaven. Het verdienvermogen van Oost-Nederland is van groot belang voor de BV Nederland en met deze maatregelen kunnen we blijven meedoen. De ondernemersorganisaties roepen minister Schultz dan ook op nu de vervolgstap te zetten door ruim baan te maken voor een versnelde aanpak van de verbreding van de A1. Door voorfinanciering en innovatieve contractvormen kan de automobilist mogelijk al in 2017 met 130 kilometer per uur richting Duitsland.
Uit de gisteren uitgebrachte NMCA (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse) blijkt dat de gemiddelde reistijd op de A1 in 2020 in de spits meer dan anderhalf keer zo lang is als buiten de spits. Daarmee is de A1 één van de weinige snelwegen buiten de randstad waar filevorming zonder verdere maatregelen structureel optreedt. Al enkele jaren pleit het bedrijfsleven voor de aanpak van deze snelweg.
In de economische wegwijzer van TLN en EVO wordt deze verbinding al enige tijd aangemerkt als een bijzonder belangrijke route voor het (inter)nationale goederenvervoer. Met het voorstel van de minister komt een oplossing nu daadwerkelijk in beeld. In het overleg tussen Rijk en regio is ondertussen een belangrijke stap gezet op weg naar realisatie van de verbreding. Dit sluit bovendien aan bij de ambitie van het kabinet om prioriteit te geven aan de verbindingen van de Rotterdamse haven met het Europese achterland.