Home / archiefcentraal / scherpenkates strijd tegen opwaardering n340

scherpenkates strijd tegen opwaardering n340

Door Erna Ekkelkamp

Zijn plan, door hemzelf betiteld als ‘de complete oplossing van alle problemen’, is een variant op het omstreden noordelijk tracé. Eén van Scherpenkate’s belangrijkste speerpunten is de volksgezondheid, die volgens hem door de huidige plannen groot gevaar zou lopen. De Oudleusenaar kreeg hiermee binnen de politiek de PVV achter zich. De partij diende woensdag tijdens de Statenvergadering een verzoek in om de N34 opnieuw te agenderen, om te kijken of er naast een breed maatschappelijk draagvlak, ook politiek draagvlak is om de discussie rondom de huidige plannen van de N340 in een debat opnieuw te voeren. De PVV kreeg hiervoor geen meerderheid achter zich. Besloten werd de procedures gewoon door te laten gaan en de zienswijzen van de belanghebbenden af te wachten.

Onder die bezwaarmakers zal Scherpenkate zeker te vinden zijn. Nadat de Oudleusenaar ontdekte dat het onderwerp ‘gezondheid’ in geen van de talrijke documenten rond de plannen over de N340 voorkomt, trok hij zelf aan de bel bij de GGD. Hier wist men hem te vertellen dat gemeenten en provincie niet verplicht zijn onderzoek te doen naar de gezondheidseffecten, maar dat die wat de GGD betreft wel meegenomen zouden moeten worden. Zeker bij de aanleg van een weg, omdat daarbij veiligheid, geluidhinder, trillingen en luchtverontreiniging een belangrijke rol spelen. “De GGD beschikt niet over alle gegevens en kan daardoor geen goed afgewogen oordeel geven. Maar wanneer door de aanleg van een noordelijke variant door een gebied met relatief weinig bebouwing, de N340 en ook de N377 een stuk stiller worden, dan kan dat betekenen dat er per saldo minder mensen gezondheidseffecten zullen ondervinden van het wegverkeer”, laat de GGD in een brief aan Scherpenkate weten. Deze pleit dan ook voor het verrichten van een gedegen onderzoek naar schadelijke gezondheidseffecten.

Volgens Scherpenkate is zijn eigen ‘oplossing voor alle problemen’ simpel en doeltreffend. “De N48 moet vanaf het Ommerkanaal tot aan Balkbrug 4-baans gemaakt worden en de N340 moet worden afgewaardeerd tot een 70 km weg. Dan kan het Noordelijk tracé (ook 4-baans) aangelegd worden vanaf de aansluiting van de N36 tot aan het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort”, stelt hij. “Daardoor wordt het hele Vechtdal en de rest van Oost Overijssel goed toegankelijk en kunnen we zeker 150 jaar probleemloos verder. Bovendien is dit plan veel goedkoper, omdat er bij dit alternatief geen 29, maar slechts 5 woningen aangekocht hoeven te worden. En wat het belangrijkste is: alle schoolkinderen in het Vechtdal kunnen dan veilig naar school fietsen, terwijl alle andere fietsers hiervan gratis kunnen meegenieten.” Volgens hem geeft zijn oplossing ook de natuur in het Vechtdal een enorme impuls.

De plannen van Scherpenkate worden ondersteund door tal van belangenorganisaties zoals VNO-NCW, EVO, OPVV, Transport & Logistiek regio Oost, Veilig Verkeer Nederland, de ondernemers verenigingen uit het Vechtdal en tal van Plaatselijk Belangen. Uit naam van hen allen roept de actievoerder Provinciale Staten op om per direct te stoppen met de opwaardering van de N340, de aanpassing van de N377 en het aankopen van woningen en grond.

Lees ook

Statenlid Claudi Groot Koerkamp (GroenLinks) uit Wijhe stapt op

WIJHE – Statenlid Claudi Groot Koerkamp van GroenLinks heeft besloten te stoppen met haar werk …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.