“Je moet kijken wat voor een soort weg je echt nodig hebt. Onze voorkeur gaat uit naar een nieuwe weg van het type N36, op het bestaande tracé met wat aanpassingen, zodat je de gelijkvloerse kruisingen kwijt bent”, meldt voorzitter Wim Prinsse.
Prinsse vraagt zich af of er iemand zit te wachten op de plannen van de provincie zoals die er nu liggen. “Het combinatiealternatief is een weg zoals niemand in de eerste instantie wilde. Al is de weg gekozen door onze volksvertegenwoordigers en zou het een democratische keus moeten zijn, ik denk niet dat je hiervoor de handen op elkaar krijgt”, verklaart hij. “Een extra weg, zoals de heer Scherpenkate voorstelt is ook geen optie. Je hebt al drie wegen die parallel aan elkaar liggen de N340, het Westeinde en de N377. Een vierde weg lijkt ons teveel van het goede. Ik vind dat we als volwassen mensen met elkaar om de tafel moeten gaan zitten, en vervolgens met ons boerenverstand en de beide voeten stevig op de grond, samen kijken hoe je dit probleem het beste op kunt lossen.”
Die oplossing hoeft volgens Prinsse helemaal niet moeilijk of duur te zijn. “De bestaande weg aanpassen aan huidige maatstaven, aangevuld met wat aanpassingen is het simpelst en het voordeligst”, denkt hij. “De noordelijke variant ogenschijnlijk wel goedkoper lijken, maar zal in de toekomst tegelijkertijd een extra kostenpost vormen wat betreft het onderhoud. En wat betreft de overlast tijdens de opwaardering; wanneer er ’s nachts gewerkt wordt, kan het verkeer er overdag moeiteloos langs.”
Prinsse verwacht dat het verkeer op termijn sowieso minder zal worden. “Wanneer mensen flexibeler gaan werken, niet allemaal om 8 en 5 uur op en neer reizen en misschien meer gaan thuiswerken, dan wordt het vanzelf minder druk.”