Home / archiefcentraal / column de belevingswereld van een kind

column de belevingswereld van een kind

Column Landstede:

Maar wat mij steeds fascineert is: waarom vindt het ene kind het heerlijk om te fietsen, te dansen of te sporten terwijl een ander kind liever knutselt of in zijn fantasie een draak of leeuw is. Met andere woorden: wat houdt kinderen bezig, wat vinden ze leuk, spannend, uitdagend, eng, te moeilijk of helemaal te gek.

Als pedagogisch coach werk ik bij Landstede Kinderopvang Ommen en Nieuwleusen. We laten ons inspireren door de pedagogiek van Reggio Emilia, een pedagogiek waarbij we uitgaan van wat kinderen kunnen, wie ze zijn en wat hun belevingswereld is. Ons motto: kinderen hebben wel honderd ’talen’ waarin ze zich kunnen uitdrukken. Vandaar dat wij ze een zo gevarieerd mogelijk aanbod van natuur-, kunst-, dans en muziek-, techniek- en sport en spelactiviteiten aanbieden zodat elk kind kan ontdekken wat bij hem of haar past. Want ook al weten we dat elke leeftijd zo zijn eigen spel kan hebben, elk kind is uniek, dus elk kind zal het aangebodene anders beleven.

In mijn functie als pedagogisch coach begeleid en coach ik de pedagogisch medewerkers en gastouders in hun pedagogisch handelen op de werkvloer. Ik geniet van de enorme verschillen tussen mensen en groepen. Steeds is het een uitdaging om elke dag weer aan te sluiten bij die verschillen, zodat ieders talent, ieders ‘taal’ een kans krijgt. Kinderopvang is groepsopvang. Elk kind moet zich in de groep welbevinden en moet zich in eigen tempo kunnen ontwikkelen. Pedagogisch medewerkers en gastouders gaan ervoor om in de groep het individuele kind te zien.

Mijn motto is: kijk naar het kind, kijk naar wat het doet, wat houdt hem of haar bezig en pas je aanbod daarop aan. Voor ons elke dag weer dé uitdaging voor zoveel kinderen. Als pedagogisch medewerkers zich zorgen maken over een kind bespreken zij dit met de ouders/verzorgers; na hun toestemming kom ik in de groep observeren. Wat is de zorg, waar lopen pedagogisch medewerkers tegenaan. Samen met ouders en pedagogisch medewerkers bespreken we de situatie: wat heeft dit kind nodig en kunnen wij dat binnen onze opvang aanbieden. Met elkaar gaan we aan de slag en als het dan lukt om kleine stapjes te zetten weet ik: dit is mijn werk, hier ga ik voor, dit is mijn passie.

En als het een keer niet lukt, ook dan zoeken we samen met ouders naar een andere vorm van opvang: de beste voor hun kind.

Ans den Hollander, Pedagogisch coach

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.