Home / archiefcentraal / vrouw achter het stuur citroen c1

vrouw achter het stuur citroen c1

Door Erna Ekkelkamp –

Ergens heeft hij wel wat weg van een koektrommel op wielen. De Citroen C1 bestaat vooral uit een middenstuk, geflankeerd door een klein kofferbakje en een klein motorkapje met daarop twee koplampen die als een paar ondeugende ogen de wereld in kijken. Het standaardmodel dat Vechtdal centraal in de afgelopen week heeft getest, is simpel maar doeltreffend. Geen automatische vergrendeling, maar deuren en een kofferbak die geopend moeten worden met de sleutel en ramen die je moet opendraaien met een ouderwetse hendel. Voordeel van het ontbreken van de moderne elektronica, is dat die ook niet kapot kan gaan.

Wat betreft de ruimte; voor de bestuurder en de passagier is die voldoende. Maar voor wie veel mee wil nemen, is de bagageruimte met afmetingen van een flinke gereedschapskist wat aan de krappe kant. Moet je flink wat boodschappen inslaan, dan moet je daarvoor de achterbank gebruiken, die overigens wel snel en gemakkelijk naar beneden te klappen is. Tot zover de vormgeving. Hebben we het echter over rijcomfort, dan wordt het een heel ander verhaal, want rijden kan de Citroen C1 als de beste, en zuinig is hij ook. Met zijn kleine driecilinder motor is de wagen fel, oersnel en daardoor uitstekend geschikt voor het ‘nieuwe rijden’. Starten, doortrekken naar 50 km per uur in de één, schakelen naar de twee en dan doortrekken naar 70 km, vervolgens snel in z’n drie naar de 90 km per uur en dan doorschakelen naar de vier en vijf. Tegen die tijd heeft de motor zoveel vaart, dat het gaspedaal niet verder dan een centimetertje of hooguit twee hoeft worden ingetrapt om keurig tachtig kilometer per uur te rijden en toch op snelheid te blijven.

Voor wat betreft dat nieuwe rijden, moet je ook in je hoofd even omschakelen, want binnen de bebouwde kom is terugschakelen vrijwel niet nodig. Rotondes en wat grotere bochten worden gewoon in de vier genomen. Na afgeremd te hebben, maakt de motor misschien even wat meer toeren, maar hij hort en stoot niet en zit binnen de kortste keer weer op snelheid. Het resultaat van deze rijstijl is een verbruik van 1 op 18. Is de motor nog koud is, dan is hij wat rumoerig, maar eenmaal op temperatuur en snelheid, dan wordt dat snel minder. Voor wie regelmatig op de weg zit, geen kinderen en niet al teveel spullen mee hoeft te nemen, is de Citroen C1 een perfecte auto. Kijkend naar de prijs-kwaliteitverhouding geeft Vechtdal Centraal deze auto een 8,8.

Vermogen 68 pk

Topsnelheid 160 km

0-100 km/h 14,0 s

CO2-uitstoot 107 g/km

Energielabel A

Lees ook

Politie heeft winkeldief in Dalfsen na achtervolging te pakken

DALFSEN – In Dalfsen is een winkeldief dinsdagmiddag al snel in zijn kraag gevat. Bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.