Iedereen kan een lintje aanvragen voor elke gewenste kandidaat, maar of diegene hem vervolgens ook krijgt is vers twee. Want het aanvragen van een lintje kost tijd en doorzettingsvermogen en moet bovendien bijna een jaar van tevoren gebeuren. De eerste stap is het downloaden van het formulier via de daarvoor bestemde website, maar in elk geval voor wat betreft inwoners van Ommen, wordt een bezoekje aan het bestuurssecretariaat van de gemeente aangeraden.
“Tijdens een gesprek met de voorsteller proberen wij een beetje in te schatten of er een kans op een lintje is of niet”, zegt ambtenaar Gerina Kleinjan. “Daarnaast leggen we uit hoe de procedure gaat, in welk tijdsbestek en wat er allemaal precies aangeleverd moet worden.” Een eerste vereiste is in elk geval dat de kandidaat zich minstens vijftien jaar lang onafgebroken heeft ingezet voor organisaties op gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid.
“Een lintje aanvragen voor iemand die iets bijzonders heeft gepresteerd binnen zijn betaalde baan kan ook, maar daarvoor zijn de eisen strenger”, weet collega Diny Martens. “Dan moet dat echt overstijgend zijn, waarbij niet alleen de onderneming waar de kandidaat werkt iets aan heeft, maar ook de samenleving.” Kleinjan wijst op het aanvraagformulier. “Op de eerste pagina moet de voorsteller feitelijk invullen wat iemand allemaal heeft gedaan en in welk tijdsbestek.
Ook moet omschreven worden of de activiteiten een locale, regionale of landelijke uitstraling hebben, hoe groot de organisatie is, wat iemand er precies heeft gedaan en hoeveel uur per week of per maand eraan besteed wordt en meer van dat soort zaken. Daarnaast moeten er ongeveer drie ondersteuners een soort van getuigschrift schrijven, waarin precies wordt omschreven waarom iemand zo bijzonder is. Dit moet meer een persoonlijk verhaal worden, met anekdotes, gevoelens en persoonlijke ervaringen met een bepaald persoon. En ook hier moet weer precies worden omschreven wat iemand gedaan heeft binnen de organisatie.”
Als alles is ingevuld, mag het pakketje worden ingeleverd bij het bestuurssecretariaat. “De burgemeester neemt de aanvraag door en doet navraag bij politie en justitie om te controleren of iemand van onbesproken gedrag is. Als de kandidaat een medisch beroep heeft, dan vraagt de burgemeester ook een verklaring op bij de hoofdinspecteur voor de gezondheidszorg. Vervolgens geeft hij in een advies aan of de kandidaat een lintje verdient en zo ja: welke Orde en graad het meest passend zijn”, vertelt Martens. “Daarna gaan het dossier en het advies naar de commissaris van de Koningin. Zij brengt een tweede oordeel uit en stuurt alles vervolgens naar het Kapittel voor de Civiele Orden dat de regering adviseert over elke aanvraag voor een Koninklijke onderscheiding.
Het Kapittel bekijkt of de kandidaat een lintje verdient, en zo ja, in welke Orde en graad. Ook adviseert het Kapittel over de gelegenheid waarbij de onderscheiding zou kunnen worden uitgereikt. Het advies van het Kapittel gaat vervolgens met een kopie van het dossier naar de ‘minister die het aangaat’. De minister stelt het Koninklijk Besluit op dat door de Koningin wordt getekend. Op basis van het Koninklijk Besluit wordt een oorkonde op de Kanselarij gemaakt en ondertekend door de Kanselier der Nederlandse Orden.”
Jaarlijks ontvangt het Kapittel duizenden verzoeken, het is dus geen wonder dat de procedure zoveel tijd in beslag neemt. Volgens Kleinjan worden de deadlines in het proces ook streng gehanteerd. “Als je je spullen een dag te laat inlevert, heb je gewoon pech. Dan moet je echt een jaar wachten. Vandaar dat wij er ook op hameren om bijtijds te beginnen.” Wie een lintje wil aanvragen voor volgend jaar, moet er dus nu al mee beginnen. De compleet ingevulde aanvraag moet vóór 15 juli worden ingeleverd bij het bestuurssecretariaat van de gemeente Ommen. Bel voor meer info (0529) 45 9100 of ga naar www.lintjes.nl