Home / archiefcentraal / co patienten werven voor communicatie

co patienten werven voor communicatie

Co-patiënten zijn vrijwilligers die als het ware de ogen en oren zijn van de patiënt. Ervaringen van de patiënt tijdens een ziekenhuisbezoek koppelen zij terug naar de zorgverlener, met als doel de communicatie tussen beiden te verbeteren. De stichting ZoBeter begeleidt de pilot.

“Wanneer je bijvoorbeeld te horen krijgt dat je kanker hebt raak je van slag, ongeacht je achtergrond,” stelt Edwin Frenay van ’t Veen, zorgondernemer Oncologie van de Saxenburgh Groep, waartoe het Röpcke-Zweers Ziekenhuis behoort. “Je merkt plotseling hoe moeilijk het is dingen te begrijpen of goed onder woorden te brengen en alert te zijn op wat er om je heen gebeurt. Je wilt als patiënt aandacht en duidelijkheid van je zorgverlener. Echter, door de ontwikkelingen in de zorg neemt de druk op de zorgverleners steeds verder toe, wat de communicatie met en de aandacht voor de patiënt niet altijd ten goede komt.”

Betere zorgresultaten

Uit onderzoek is gebleken, dat goede communicatie leidt tot betere zorgresultaten. “Daarom doet het Röpcke-Zweers Ziekenhuis mee aan de pilot om vrijwilligers als co-patiënt te werven. “Wij vinden het belangrijk dat er co-patiënten komen om patiëntervaringen goed te laten doordringen bij ons als zorgverleners.”

Beter begrepen

Deze ‘nieuwe’ vrijwilligers moeten zich in hun patiënten kunnen verplaatsen, zodat zij de verwarring, verwondering, voldoening of verbijstering over de zorg en communicatie kunnen meevoelen. Zij moeten ervoor zorgen dat de patiënten zich beter begrepen, gesteund, gerespecteerd en beschermd voelen.

Hoe co-patiënten de bezoekervaringen kunnen omzetten naar het verbeteren van de zorgkwaliteit voor de patiënten, zal de stichting ZoBeter hen leren. Deze stichting voor zorgverbeterende communicatie heeft het co-patiëntschap in de praktijk ontwikkeld.

Etienne Tiessen van de stichting legt uit dat co-patiënten direct actie kunnen ondernemen en ervaringen van patiënten duidelijk kunnen terugkoppelen naar hun zorgverleners. “Ziekenhuizen willen van deze vorm van feedback leren”, aldus Tiessen.

De pilot wordt geëvalueerd door IQ Healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St. Radboud Nijmegen en is mede mogelijk gemaakt door Achmea, VGZ, MSD, Roche en Winvision. Als de proef slaagt kan het co-patiëntschap op grotere schaal worden ingezet.

Mensen die als co-patiënt de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen deze week online de ‘co-patiënt zelftest’ doen op www.zobeter.nl/zelftest.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.