Home / archiefcentraal / ondernemers berekenen co2 footprint

ondernemers berekenen co2 footprint

Afgelopen maandag organiseerden VNO-NCW Midden en de Kamer van Koophandel Oost Nederland de workshop onder leiding van Marco Dubbelman (van GotoGemba Management Consultancy) over de CO2 footprint (afdruk) die elk bedrijf achterlaat. De 25 aanwezige ondernemers werd uitgelegd wat de voordelen zijn om de CO2 footprint van je bedrijf te kennen en hoe deze te berekenen.

CO2 is een stof die mede verantwoordelijk is voor het broeikaseffect. Bij elk productieproces komt CO2 vrij. Door te berekenen hoeveel CO2 door een bedrijf veroorzaakt wordt, weet een ondernemer hoe groot zijn CO2 footprint is. Door hier bewust van te zijn en op de CO2 uitstoot te sturen, draagt een ondernemer bij aan een beter klimaat (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Het leidt ook vaak tot een kostenbesparing. Tot slot verbetert een kleinere CO2 footprint de kansen op het winnen van aanbestedingen.

De Milieunetwerkcommissie IJssel-Vecht (een samenwerkingsverband tussen VNO-NCW Midden en de KvK Oost Nederland) heeft het initiatief genomen om ondernemers uit de regio te betrekken bij het wereldwijde CO2 reductie programma. Daarvoor heeft zij in november 2010 een goed bezochte bijeenkomst bij Wavin in Hardenberg georganiseerd. ProRail, de ontwikkelaar van de CO2 prestatieladder en de certificeringsinstantie KIWA, hebben toen inleidingen verzorgd over de opzet en achtergronden van de CO2 footprint. De grote opkomst gaf aan dat het thema leeft bij de ondernemers.

Om de theorie om te zetten in de praktijk is op 28 maart deze praktische workshop georganiseerd voor ondernemers. Aan de hand van een fictief bedrijf is een CO2 footprint uitgerekend. Aandacht is besteed aan de verschillende berekeningsmethoden en welke het beste is voor de individuele organisaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het berekenen van de uitstoot op basis van het verbruikte aantal liters of het verreden aantal kilometers. Het resultaat was een CO2 footprint op één A4tje.

De uiteindelijke footprint was de basis voor een levendige discussie om tot reductie te komen. Daarbij kwamen zaken naar voren zoals aanpassing van beleid zoals alleen label A en B auto’s en outsourcen van transport, maar ook het voorkomen van overbodig werk en afval (Lean werken). En kun je nu de CO2 waarde hanteren die op de vliegticket staat, of moet je werken met de tabellen van ProRail?

De 25 deelnemers waren enthousiast en hebben vastgesteld dat het voor iedere organisatie, groot of klein, goed mogelijk is om een CO2 footprint op te zetten. Deze footprint toont de maatschappelijke betrokkenheid. Ze biedt meer kansen op een gunning bij aanbestedingen en kan zelfs leiden tot kortingen op gunningen en het help om de kosten van de organisatie te verlagen.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.