Home / archiefcentraal / gewichtsbeperking bruggen zorgelijk overijssel

gewichtsbeperking bruggen zorgelijk overijssel

Uit berekeningen van Rijkswaterstaat zou zijn gebleken dat de bruggen niet berekend zijn op het gewicht van voertuigen met meer dan drie assen. Deze bruggen vormen cruciale verbindingen voor bewoners en bedrijven aan weerszijden van het Twentekanaal. Naast een slechtere bereikbaarheid heeft invoering van de gewichtsbeperking volgens TLN en EVO ook een negatief effect op de verkeersveiligheid, het milieu en de economie.

Controle berekeningen

Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten zijn inmiddels met elkaar in overleg over het probleem. De gemeenten toetsen momenteel zelf de gedane berekeningen naar de draagkracht van de bruggen. Onder de deskundigen bestaat echter veel verschil van inzicht. Bovendien is niet duidelijk of er daadwerkelijk schade is geconstateerd aan de bruggen. TLN en EVO hebben de provinciale politiek opgeroepen om zo spoedig mogelijk duidelijkheid te geven en te komen tot een snelle oplossing voor het probleem.

Gevolgen van de maatregel

Het Twentekanaal vormt een belangrijke verbinding voor de binnenvaart met het achterland van Nederland. Veel bedrijven hebben zich rondom het kanaal gevestigd en zijn voor het goederentransport veelal aangewezen op de bruggen over het kanaal. Invoering van gewichtsbeperkende maatregelen heeft zodoende niet alleen gevolgen voor transportbedrijven, leveranciers en in de regio gevestigde handel en industrie, maar ook voor lokale agrarische ondernemers en loonwerkbedrijven. Veel van deze bedrijven moeten door deze maatregel met hun voertuigen fors omrijden om de gewenste bestemming, landbouwgronden of het eigen bedrijf te bereiken. Volgens de berekeningen van enkele regionale bedrijven betekent dit per bedrijf jaarlijks duizenden extra kilometers. Dit leidt tot hogere brandstofkosten, een toename van de CO2 –uitstoot en een verslechtering van de verkeersveiligheid. Zo moet een bedrijf aan het Twentekanaal in Markelo door de maatregel noodgedwongen met zijn vrachtauto’s dwars door de kern van Markelo rijden.

[b]Welke bruggen[b/]

De maatregel is van toepassing op in totaal vijftien bruggen. De meeste hiervan zijn in het beheer van de gemeenten Hof van Twente en Lochem. Twee bruggen, de Markelosebrug in de N754 en de St. Annabrug in de N740, zijn in het beheer van de provincie Overijssel. Rijkswaterstaat, die eigenaar is van de bruggen, heeft de provincie en gemeenten gevraagd om de huidige aslastbeperking te vervangen door een totaallastbeperking. Rijkswaterstaat is van mening dat de bruggen in het verleden ontworpen zijn op het berijden met voertuigen met maximaal drie assen. Omdat er tegenwoordig veel voertuigen met meer dan drie assen gebruik maken van de bruggen, is volgens Rijkswaterstaat een beperking van de totale massa noodzakelijk.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.