Home / archiefcentraal / weginrichting nieuwe bruggen bekend

weginrichting nieuwe bruggen bekend

Het gaat dan om functionaliteit – door wie moet de brug gebruikt kunnen worden? – en om de inrichting – hoe worden de verschillende verkeersstromen over de brug geleid?

De provincie heeft onlangs deze profielen vastgesteld. Verschillende partijen hebben voorstellen gedaan voor de herinrichting van de vijf bruggen: het verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng, ingenieursbureau Royal Haskoning, Het Oversticht, de gemeenten Ommen en Hardenberg en de provincie Overijssel.

Zij hebben daarbij gekeken naar zowel verkeerskundige, ruimtelijke en financiële belangen, als naar het mogelijke draagvlak onder burgers, aanwonenden en lokale belangengroepen zoals onder andere LTO Noord. De keuze van de weginrichting van de bruggen Kloosterdijk en Beerzerveld is dinsdagavond 1 maart tijdens de ledenvergadering toegelicht door medewerkers van Provincie Overijssel, Royal Haskoning, gemeenten Ommen en Hardenberg.

Op de Kloosterdijkbrug komen fietssuggestiestroken en wordt het éénrichtingsverkeer opgeheven. Aan één zijde (zuidzijde) wordt een voetpad aangebracht. De inrichting (het profiel) van de brug kan in de toekomst aangepast worden met een vrijliggend fietspad en verkeer in één richting. Door het opheffen van de aslastbeperking is er geen verbod meer voor zwaardere voertuigen.

De brug in Beerzerveld wordt vervangen met het Shared Space verkeersconcept (gedeeld ruimtegebruik). Het éénrichtingsverkeer blijft gehandhaafd. De brug wordt verbreed, zodat landbouwverkeer met ontheffing mogelijk is. Het verblijfskarakter wordt sterker benadrukt door de brug te voorzien van ‘streetprint’, dat is asfalt met een patroon. Uitbreiding tot brug met verkeer in twee richtingen is in de toekomst niet mogelijk in verband met beperkte brugbreedte. Door het opheffen van de aslastbeperking is er geen verbod meer voor zwaardere voertuigen.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.