Home / archiefcentraal / vrouw achter het stuur de polo blue motion

vrouw achter het stuur de polo blue motion

Autoreclames. Het wordt allemaal zo mooi verteld en zo prachtig in beeld gebracht. Wanneer je het moet geloven is elk nieuw type van ieder merk dè auto van onze dromen. Omdat dromen bedrog zijn en wij hier in het Vechtdal met onze beide benen op de grond staan, test Vechtdal Centraal de komende periode diverse soorten auto’s, te beginnen met de Polo Blue Motion.

De Polo Blue Motion. Veel over gehoord en veel over gelezen. Met name over het brandstofverbruik. Maar 1 op 30, dat moet bijna wel een sprookje zijn. Wanneer we de auto ophalen bij Garage Oostendorp wordt ons verteld dat de tank vol is. Het eerste ritje dat we maken is naar Hof van Twente. Een eindje uit de richting dus. Eerlijk is eerlijk, de zit is perfect. De stoelen zijn stevig, maar niet te hard en de beenruimte is voldoende. Dat geldt ook voor de achterbank.

De tank geeft aan dat er nog 430 kilometer gereden kan worden. Dit roept onze vraagtekens op: zou die tank dan toch 60 liter inhoud hebben in plaats van 45? Na een kilometer of tien begint de motor warm te worden en het benzinepeil te stijgen. Uiteindelijk blijken we maar liefst 800 kilometer te kunnen rijden. Over de zuinigheid van deze auto is geen woord teveel gezegd. Op korte stukjes gebruikten we wat meer, op lange stukken wat minder en gemiddeld hebben we in een weekje tijd 1 op 29,7 gereden. En dat met diesel.

Gewend aan een snelle benzine auto, is de Blue Motion met name als hij nog niet warm is, een beetje traag. Maar na een kilometer of wat is daar niet veel meer van te merken. Echt wennen is het start-stopsysteem, waarbij de motor automatisch afslaat wanneer je stilstaat voor een verkeerslicht en automatisch weer start na het intrappen van de koppeling. Dit systeem leidt niet alleen tot brandstofbesparing maar ook tot een vermindering van CO2 uitstoot. De officiële topsnelheid ligt op 173 km per uur. Dat haalt deze auto zeker. Ook bij deze snelheid ligt hij stevig op de weg.

Ondanks het feit dat we het hebben over een dieselmotor, is de motor vrij stil en kun je in de auto prima praten, radio luisteren of bellen. Dat laatste uiteraard handsfree. Voor twee tot vier personen is de auto ruim genoeg. Opvallend handig is de dubbele kofferbak, waarbij je in het onderste gedeelte spullen kunt opbergen die je wel mee wilt nemen, maar in de praktijk niet vaak nodig bent, zoals de verbandtrommel, paraplu, ruitenvloeistof en dat soort zaken. Zo blijft je kofferbak netjes.

Dankzij deze dubbele bodem is de eigenlijke kofferbak wat ondieper, maar zit hij een prettige hoogte, waardoor je niet langer hoeft te bukken bij het inladen van boodschappenkratten, maar ze er gemakkelijke in en uit kan schuiven. Conclusie: de Polo Blue Motion is een praktische auto met veel comfort en een uitstekende zuinigheid. Wat ons betreft verdient deze wagen een dikke 9.

Motortype 3-cilinder dieselmotor

Uitlaatgasreiniging dieselroetfilter

Versnellingsbak 5-versnelligen

Topsnelheid, km/h 173

Brandstof Diesel, min 51 CZ

Tankinhoud 45 liter

Gemiddeld, l/100 km 3,4

Brandstoflabel A

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.