Home / archiefcentraal / vrouw achter het stuur de daihatsu terios

vrouw achter het stuur de daihatsu terios

Vierde in de rij is de Daihatsu Terios van garage Dunnewind in Ommen.

Rijden in de Daihatsu Terios is zien en gezien worden. De auto is hoog en de ramen groot, dus het overzicht van de bestuurder is perfect. Door de afmetingen, stoere uitstraling en aardige details zoals het reservewiel op de achterdeur, wordt de Terios door medeweggebruikers niet snel over het hoofd gezien. Qua afmeting is deze auto bijzonder handig. Met name door de hoogte oogt hij groot, maar hij is erg wendbaar en laat zich gemakkelijk inparkeren. Wat het interieur betreft is de hoge instap erg prettig en de beenruimte voor de passagiers op de achterbank is meer dan voldoende. De bagageruimte heeft ongekende afmetingen en is te bereiken via een handige draaideur. Zo wordt boodschappen doen bijna leuk.

Het dashboard van de Terios is ruim en het dashboardkastje is voorzien van een slot, zodat radio en navigatie rustig in de auto kunnen blijven liggen. Verder is de Terios uitgerust met beker- en fleshouders en een 12-volt aansluiting zowel voor als achter in de auto. Bovendien is hij voorzien van een aan- en uitknop voor de airbags. Zo kunt u uw baby toch in de maxicosy op de voorstoel vervoeren en uw oogappeltje tijdens een lange rit goed in de gaten houden.

De geteste Daihatsu Terios was een automaat en dat bleek ideaal. Want pas wanneer het niet hoeft, blijkt hoe vaak je eigenlijk schakelt. En hoe ontspannen je rijdt wanneer je dat achterwege kunt laten. Nadeel is wel dat de auto wat rumoeriger is dan normaal. Want waar wij allang zouden doorschakelen naar de derde versnelling, blijft de Terios nog rustig even in zijn tweede hangen. De motor is zwaar en daardoor zeer geschikt voor wat grover terrein.

Nadeel is wel dat hij daardoor niet echt geruisloos te noemen is. Wat snelheid betreft is deze auto enigszins afhankelijk van het weer. Bij tegenwind bleken we niet boven de honderdveertig kilometer per uur uit te komen, terwijl we op een windstille ochtend met gemak de honderdzestig haalden. En zelfs dan ligt de Terios nog lekker stevig op de weg.

Met een brandstofverbruik van 1 op 12 is de Daihatsu Terios niet echt zuinig te noemen, maar dat zal de echte liefhebber er niet van weerhouden om volop van deze semi-jeep te genieten. Wat ruimte, het comfort en het uiterlijk van de Daihatsu Terios betreft zou deze auto volgens Vechtdal Centraal zeker een 9,5 verdienen. Maar de portemonnee wil ook wat en eerlijk is eerlijk, met een brandstoflabel F rijd je niet echt zuinig. Dus scoort deze auto uiteindelijk een 8,9.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.