Door Erna Ekkelkamp – Deze week schreef hij een plan met als titel ‘Complete Oplossing van Alle Problemen’ en bracht deze persoonlijk naar het Provinciehuis en naar de gemeenten Dalfsen, Ommen en Hardenberg.
Geboren en getogen langs de Hessenweg, zag Scherpenkate de weg in de loop van zijn leven veranderen van een rustige weg met hier en daar een passerend voertuig tot een verkeersinfarct met duizenden auto’s en vrachtwagens per dag. Hij houdt van die weg, omdat deze hem jaren geleden de kans heeft gegeven om zijn bedrijf te kunnen stichten. “Toen de weg veertig jaar geleden werd verbreedt, kregen boeren hiervoor een, voor in die tijd, flink bedrag. Toen ik wat later voor een hypotheek aanklopte bij de bank in Dalfsen en er maar liefst drieduizend euro op mijn rekening bleek te staan, durfden ze het aan om mij een hypotheek te geven”, vertelt de Oudleusenaar “Dus moeite met de weg heb ik zeker niet. In de eerste instantie ook niet met de opwaardering.”
Er zou een afslag voor zijn deur aan de Oosterkampen komen en ook dat vond hij prima. Totdat de Provincie de nieuwste versie van haar plannen openbaar maakte. Daaruit bleek dat de afslag voor zijn huis was vervangen door een viaduct van maar liefst zes meter hoog en dat schoot hem in het verkeerde keelgat. “Ik vraag mij echt af hoelang je doorgeleerd moet hebben om zo’n dwaze weg te kunnen ontwerpen”, zegt hij. “De Hessenweg is een verkeersader waar de rek volledig uit is.
Hij is al zo vaak gedotterd en opgerekt, dat hij totaal versleten is. Er zit geen rek meer in, geen ruimte, en geen toekomst. Ik heb het altijd lijdzaam aangezien, maar met het presenteren van dit enorme viaduct hebben ze mij in de gordijnen gejaagd en nu zijn ze aan de beurt. Ik heb een plan bedacht waarmee alle problemen in één klap worden opgelost, het plan is de oplossing voor alle problemen.”
Volgens de agrariër moet de N48 vanaf het Ommerkanaal tot aan Balkbrug vierbaans gemaakt worden, de N340 moet worden afgewaardeerd tot een 70 kilometerweg, waarna het Noordelijk tracé moet worden aangelegd vanaf industrieterrein Hessenpoort tot aan de aansluiting op de N36. “Wanneer je zorgt voor voldoende afritten, zijn alle infarcten voorgoed opgelost en zijn ook Ankum, Oudleusen, Varsen, Den Hulst en Balkbrug goed bereikbaar.
De N377 kan dan blijven zoals hij is”, stelt hij. “Er zijn mensen die roepen dat je dan het hele Vechtdal vol asfalt legt, maar dat zien ze verkeerd. De N340 moet een meter smaller worden en de parallelwegen veranderen in een fietspad. De meters die je daar afhaalt, verplaats je als het ware naar het Noordelijk tracé. Hierdoor scheid je het landbouwverkeer van het fietsverkeer en kunnen kinderen veilig naar hun scholen fietsen en alle andere fietsers kunnen gratis meegenieten van de schone natuur.”
Scherpenkate denkt dat deze oplossing in elk geval een stuk goedkoper is dan de huidige plannen. “Bij de aanleg van het Noordelijke tracé zijn geen tijdelijke verkeersmaatregelen nodig, komen er zeker drie viaducten of andere kunstwerken minder en bovendien hoeven er dan geen negenentwintig, maar slechts vijf woningen te worden aangekocht”, zegt hij. “Het Noordelijke tracé zou wel vierbaans moeten zijn, want een tweebaansweg zoals de verlenging van de N36 lost niets op. Je mag er niet inhalen, dus als je de pech hebt achter een vrachtwagen te zitten, zorgt dat voor veel ergernis en vertraging en dat lost niets op.”
Met het Noordelijk tracé wordt volgens de actievoerder een groot stuk natuur behouden. “Het zou ontzettend jammer zijn om dit bruut te doorsnijden. Daarnaast zorgen al die ‘kunstwerken’ voor landschapsvervuiling. Bij het Noordelijk tracé gaat men grotendeels door landbouwgebied. Ik weet dat er meerdere agrariërs zijn die op termijn willen stoppen met hun bedrijf, daardoor zal dat gebied er ook niet beter op worden. Door hen goed weg te kopen en voor de blijvers een goede ruilverkaveling op te starten, verbeter je dit gebeid op lange termijn.”
Scherpenkate hoopt bijval te krijgen van medestanders, maar rekent daar niet al teveel op. Wel heeft hij inmiddels met de betrokken Plaatselijk Belangen gesproken over zijn plannen en merkt dat het voor hen moeilijk is om stelling te nemen. “Dat is ook lastig, want waarvoor ze zich ook uitspreken, ze doen altijd een aantal mensen tekort. Daarvoor heb ik alle begrip.
Maar ik weet ook dat er een grote zwijgende meerderheid is, die denkt geen invloed te hebben en daarom hun mond houdt. Voor hen treed ik ongevraagd op als woordvoerder. Ik strijd nu voor iedereen en neem in mijn plannen alle kernen mee. Het is voor honderd procent mijn mening en ik ben er verantwoordelijk voor en neem alle risico’s. Wie mij mee wil helpen is van harte welkom, want alleen kan ik het natuurlijk niet.”