Home / archiefcentraal / bedrijfsleven wil nieuw onderzoek variant 340

bedrijfsleven wil nieuw onderzoek variant 340

Harde voorwaarde is wel dat een hernieuwd onderzoek niet mag leiden tot grote vertraging in de realisatie van het project. De noordelijke omleiding is wat het bedrijfsleven betreft nog steeds de enige robuuste oplossing voor de problemen op het huidige traject. Het bedrijfsleven doet dan ook een dringend beroep op de komende Provinciale Staten om de noordelijke variant opnieuw te onderzoeken en dit project in samenwerking met het bedrijfsleven uit te werken.

Recent verschenen diverse berichten in de media waaruit blijkt dat het draagvlak voor het zogenoemde combinatiealternatief steeds verder afbrokkelt. In het combinatiealternatief wordt het bestaande tracé van de huidige N340 grotendeels opgewaardeerd. Het bedrijfsleven zelf is vooral bezorgd dat door de bezuinigingen die de provincie Overijssel moet doorvoeren, het combinatiealternatief versoberd wordt aangelegd.

Dit is onwenselijk omdat de N340 onderdeel uitmaakt van de hoofdinfrastructuur van Overijssel en voor het bedrijfsleven van groot economisch belang. Het is dan ook zaak dat het verkeer op de N340 zo snel en veilig mogelijk kan doorrijden. De aanleg van een nieuwe verbinding is goedkoper en verkeersveiliger dan het combinatiealternatief en kan zonder overlast voor het overige verkeer worden aangelegd.

Het traject dat in het ‘Voorontwerp Provinciaal Inpassingsplan’ staat beschreven voldoet weliswaar aan de eisen die gelden voor een regionale stroomweg, maar wordt daardoor wel duurder dan oorspronkelijk geraamd. Voor het bedrijfsleven is het echter onacceptabel als vanwege bezuinigingen bijvoorbeeld een of meerdere ongelijkvloerse kruisingen worden vervangen door gelijkvloerse kruispunten. Daardoor neemt het verkeersoplossend vermogen enorm af en voldoet de weg niet meer aan de eisen die aan een regionale stroomweg worden gesteld. De opwaardering van het huidige tracé van de N340 zal bovendien voor lange en hevige overlast zorgen door de ingrijpende werkzaamheden die moeten worden verricht.

Het bedrijfsleven wil dat de Provinciale Staten de noordelijke variant opnieuw onderzoekt en het project samen met het bedrijfsleven gaat uitwerken. Door gebruik te maken van innovatieve contractvormen zoals DBFM (Design Build Finance en Maintain) neemt een consortium van aannemers en financiers het ontwerp, de aanleg, de financiering en het onderhoud voor haar rekening. Dit verbetert inzage in de totale kosten, verhoogt de kwaliteit en versnelt de aanleg van de weg . Tot slot leidt DBFM gemiddeld tot 13 – 19 % lagere totale kosten dan bij traditioneel aanbestede projecten.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.