Home / archiefcentraal / waarom leggen we geen driebaanswegen aan

waarom leggen we geen driebaanswegen aan

Commentaar – Het karrenspoor van Zwolle naar Enschede was van de week weer veel in het nieuws. De verbetering van Zwolle via Dalfsen naar Ommen gaat zijn besluitvormende fase in. En dan hebben we ook nog Nieuwleusen-Ommen en de dijkweg Zwolle-Deventer. Hot items. Want het is verkiezingstijd. De politieke beloftes zijn fenomenaal. Ongelijkvloerse kruisingen, 100 kilometer wegen. Vierbaans. Het mag wat kosten. Want het is verkiezingstijd.

Politici doen beloftes om zo veel mogelijk stemmen binnen te halen. Politiek is macht. En als de macht binnen is, tja, dan moeten we nog maar zien wat die beloftes waard zijn. Want voor je het weet lopen de dames en heren politici in de waan van alle dag weer met dikke tassen vol onleesbare ambtelijke voorstellen rond en vergaderen ze over zaken aan de andere kant van de kloof tussen burger en politiek. Als de macht binnen is, gaat het nuttige beleid niet zo hard meer.

De Tweede Kamer zit er nog maar net, de gemeentebesturen zijn nog maar net gekozen en als straks voor provincie en Eerste Kamer ook de zetels weer verdeeld zijn, dan zal het met die wegaanpassingen wel niet zo hard meer lopen. Wat zijn bijvoorbeeld de toezeggingen van Eurlings nog waard. Als een ware Farizeeër heeft die man zich in de directeurszetels van de KLM geluld. Wat zal hem die hobbelwegen in het oosten nog boeien.

Tijd genoeg dus om de plannen nog eens tegen het licht te houden. En dat willen we niet zo maar, daar hebben we een reden voor. De discussies tot heden gaan over twee- of vierbaans. Wij willen er een driebaans van maken.

Want is een verbreding van twee- naar vierbaans wel echt nodig? In de ochtend zijn de wegen vanuit Zwolle heel rustig. Zelden ondervind je oponthoud. De tegenliggende strook, ja die rolt wel eens traag. Maar om hem dan gelijk vierbaans te maken? Waarom is de driebaansvariant nog niet in beeld?

In de ochtendspits zijn de routes naar Zwolle overvol, in de avondspits de routes vanuit Zwolle. Voorstel: leg overal drie banen aan. De middelste baan wordt een wisselstrook. ’s Morgens kun je op twee banen naar Zwolle toe, ’s avonds kun je op twee banen uit Zwolle weg. Probleem opgelost en scheelt een berg asfalt. Leg van dat geld dat je overhoudt maar extra spoorlijnen aan.

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.

Lees ook

SGP Overijssel: ‘Boerenland moet in boerenhand’

REGIO – De SGP-fractie in de Provinciale Staten wil dat het uitkopen van agrarische bedrijven …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.