Home / archiefcentraal / van dijk behoud vechtdal mag wat kosten

van dijk behoud vechtdal mag wat kosten

Het Vechtdal moet drie wegen krijgen waar het verkeer vlot overheen kan. De routes Zwolle-Ommen, Ommen-Balkbrug en Balkbrug-Nieuwleusen moeten daarom verbeterd worden. Er moet geen nieuwe route dwars door het Vechtdal komen die van Zwolle ergens tussen Ommen en Balkbrug op de N48 aansluit. Dat CDA-standpunt ventileert kandidaad statenlid Arno van Dijk als reactie op de informatiebijeenkomsten over de nieuwe wegenstructuur voor het Vechtdal.

Als het aan Van Dijk ligt mag die variant ook wel wat kosten. En wanneer het gaat om behoud van de leefbaarheid in de kernen, veiligheid op de wegen en het natuurlijke en agrarische karakter van het Vechtdal mogen de kosten zelfs wel 30 procent duurder uitvallen.

Van Dijk: “Het CDA kiest voor spreiding van het verkeer in het Vechtdal en dus voor het combinatie-alternatief en niet voor de Noordelijke Variant (zie ons verkiezingsprogramma op www.cdaoverijssel.nl onderdeel wegen en verkeersveiligheid). Wanneer de kosten van dat alternatief meer dan 30% boven de begroting uitkomen dan zal er een heroverweging kunnen komen. Dat maakt onderdeel uit van de gekozen richting. Terugkomen op de besluitvorming door bijvoorbeeld alsnog te kiezen voor de Noordelijke Variant (vierbaansweg door landbouw- en natuurgebieden van het Dalfserveld, Oudleusenerveld, Varsenerveld en Witharen) zou voor de voortgang en het draagvlak wel funest zijn. Nog erger: dat zou de landbouw in dit gebied doen versnipperen, een nieuwe barrière op sociaal gebied veroorzaken en het unieke karakter doen verdwijnen.

Inclusief de N348 zullen er wat het CDA betreft drie stroomwegen komen in het Vechtdal. Dat zal ten goede komen aan het gehele gebied. Juist met die gekozen variant zal er flink geïnvesteerd worden in verkeersveiligheid (ook voor fietsers en lokaal verkeer), beperking geluidsoverlast, herstel van het landschap, bereikbaarheid en daarmee in leefbaarheid. De aanleg van een nieuwe weg, met alle nadelen van dien, zal aanzuigende werking hebben op vooral het doorgaande verkeer. Met andere woorden: dat is een opmaat voor een nieuwe snelweg, dat zou voor het Vechtdal helemaal funest zijn.

Bij de gekozen combinatievariant hoort ook nadrukkelijk dat de N377 veiliger ingericht gaat worden als stroomweg met specifieke aandacht voor de weggedeelten in de kernen Nieuwleusen en Balkbrug. Bij de besluitvorming in 2009 was goed bekend dat dit uiteraard een nog hogere investering vergt.

Met de enorme opbrengst van de verkochte Essentaandelen in gedachten moet het toch lukken die duurzame investeringen in alle stroomwegen volledig op te vangen en tevens te zorgen voor een goede inpassing in het landschap op het definitief gekozen traject.”

Lees ook

Inloopspreekuur D66

OMMEN – Op maandag 25 oktober houdt D66 Ommen weer een inloopspreekuur in de Carrousel, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.