Home / archiefcentraal / loonwerker koonstra bang voor ongelukken in witharen

loonwerker koonstra bang voor ongelukken in witharen

Een ongeval veroorzaken is volgens loonwerker Harry Koonstra de grootste angst van iedere tractorchauffeur. Daarom is CUMELA Nederland, de Branchevereniging voor Loonbedrijven in navolging tot het bekende Dode Hoek-project uit de transportsector, gestart met de stickeractie ‘Zie jij mij, zie ik jou’, waarbij loonwerkers onder andere op scholen in het buitengebied, uitleg geven over de dode hoek.

Harry Koonstra deed dat donderdagmiddag op CBS De Triangel in Witharen en liet de leerlingen met eigen ogen zien hoe onzichtbaar je kan zijn en hoe gevaarlijk het is om een tractor te passeren in de veronderstelling dat hij jou wel ziet. “Voor veel mensen is het moeilijk te begrijpen dat wij hen op een bepaald moment echt niet kunnen zien. Zelfs voor de meest ervaren chauffeur blijft het inhalen van een groepje fietsers op een smalle weg lastig”, zegt hij na afloop en gooit dan het gesprek opeens over een andere boeg.

“Daarom zijn wij ook zo ongerust over de huidige ontwikkelingen rond de N48. Wij rijden regelmatig naar Dedemsvaart om mest te brengen naar de mestopslag en in het oogstseizoen terug te komen met maïs. Op dit moment steken we de N48 over bij de Maatschappijwijk. Dat is de kortste route en zo ingericht dat hij geschikt is voor het materiaal waarmee wij onze werkzaamheden uitvoeren. Daarin gaat binnenkort verandering komen. De N48 wordt opgewaardeerd, waarbij alle gelijkvloerse kruisingen vervangen door ongelijkvloerse. Dat vinden wij op zich een prima voornemen, want het oversteken van die weg wordt steeds moeilijker en gevaarlijker. Wij zijn alleen niet zo blij met de plannen die er nu liggen.”

In het huidige voorstel zijn er twee tunnels gepland. Er komt er eentje bij Den Kaat en eentje bij de Kolonie met name de laatste levert volgens Koonstra veel verkeersrisico’s op. “Voor de tunnelbak bij De Kolonie moeten wij drie kilometer omrijden over toegangswegen die zowel aan de west- als oostkant van de N48 te smal zijn voor onze voertuigen.

Bovendien hebben ze veel haakse bochten. In het ontwerpbestemmingsplan wordt voorgesteld om ook in de tunnelbak een bocht te leggen van maar liefst 90 graden. Hierdoor kunnen wij zowel op de wegen als in de tunnel tegemoetkomend verkeer niet zien, wat waarschijnlijk voor gevaarlijke situaties zal zorgen, met grote kans op ernstige ongelukken”, vertelt hij. “Het alternatief is de route door de bebouwde kom van Witharen en dan via De Haar naar het viaduct, maar dat is helemaal een nachtmerrie. Want daar liggen de school, het café en het buurthuis, er zijn drempels, wegversmallingen, voetgangers en fietsers, kortom, dat is levensgevaarlijk. Bovendien komen we, eenmaal de N48 gepasseerd te hebben, via het Ommerkanaal naar Dedemsvaart opnieuw langs een school.”

Volgens Koonstra steken hij en zijn medewerkers op dit moment gemiddeld zo’n zestienhonderd keer per jaar bij de Maatschappijwijk de N48 over. Als het aan hen ligt komt daar een landbouwtunnel. “Dit is voor ons meestal de kortste route, dus zorgen we voor zo min mogelijk verkeersoponthoud. Bovendien is de weg ernaar toe zo ingericht dat hij geschikt is voor het materiaal waarmee wij onze werkzaamheden uitvoeren. Maar het belangrijkste is nog wel de veiligheid. Want je moet er toch niet aan denken dat je iemand onder je wielen krijgt.”

Proef op de som

Vechtdal Centraal nam de proef op de som en maakte een ritje per tractor over de smalle wegen rond het bedrijf. In een tractor van dit kaliber blijkt de dode hoek geen fabeltje. Het is op bepaalde momenten inderdaad niet te zien wie er naast je rijdt. Oversteken is een ramp en bovendien zijn de meeste landbouwwegen smaller dan de tractor, waardoor inhalen onmogelijk is en het achterliggende verkeer dus verplicht met veertig kilometer per uur achter je moet blijven hangen. Een ontspannen ritje? Echt niet.

Lees ook

Hoogste opbrengst kinderpostzegels voor De Triangel in Witharen

WITHAREN – Nout, Selwin en Sven van basisschool de Triangel in Witharen hebben gemiddeld de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.