Home / archiefcentraal / column stuiterbal asociale media

column stuiterbal asociale media

Tja, da’s best schrikken hè, zo’n kop boven een column in zo’n bijzonder sociale krant. Maar ik heb het ook niet over de traditionele media, maar over al die prachtige netwerksites en nieuwe communicatietechnieken zoals Twitter, Facebook en Hyves.

Ik gebruik ze allemaal met regelmaat moet ik bekennen, want volgens specialisten kan je niet zonder. Het is ook een prachtige ontwikkeling, met bijzonder leuke eigenschappen. Zo heb ik sinds kort weer contact met wat studiegenoten, die inmiddels directeur, schrijver, secretaresse of ambtenaar zijn geworden. Allemaal hun eigen leven met soms heel bijzondere verhalen. Ook zie je met wie ze nog bevriend zijn, en dat kunnen nou net weer bekenden van jou zijn. Hoe meer “vrienden”, hoe populairder je schijnbaar bent.

Ook kun je heel gemakkelijk mensen vinden die een specialisme beheersen dat je nodig hebt voor je bedrijf of een klant. Er zijn dus grote voordelen, maar ook nadelen. Die nadelen zijn vaak onderbelicht. Zo wordt het ouderwetse bakkie koffie door velen ingeruild voor een eenvoudig berichtje, waardoor persoonlijk contact schaars wordt.

Op Twitter kun je heel snel een soort sms-berichtje plaatsen, zodat iedereen dat kan lezen. Leuk als het berichtje ook nieuwswaardig is voor de lezer, maar het wordt al snel vervelend. Zo dacht ik dat het zinvol was om van een aantal ondernemers, vrienden en kennissen hun berichten te gaan ‘volgen’. Maar…mijn Twitter wordt inmiddels overspoeld met reclame. Veel ondernemers denken: “ach, wat handig, nu kan ik mijn kortingsactie aan iedereen kenbaar maken!”, maar geloof mij, één keer is voldoende. dagverse haring 23 keer per week bijna gratis wordt aangeboden, ga je je toch afvragen wat er met die haring is! Blijkbaar zit er een luchtje aan, en ’s morgens om 8 uur kan mijn neus dat al helemaal niet aan.

Daarnaast hoef ik ook niet van iedereen te weten dat ze al wakker zijn door een ‘Goedemorgen’. “Ik Twitter, dus ik leef!” lijkt het credo. Als er dan even geen berichten komen, ga je al snel denken dat degene is overleden, een muisarm heeft of gevlucht is voor kritieken of echtgenoot. Een voorbeeld:

LEONIE: “Goedemorgen!”

ALTIJDLEKKERBV: “Gratis Haring bij een kopje snert!”

BUSSCHAUFFEUR: “Zoek goedkoop oplaadpunt OV-Chipkaart”

FRITSIEEE: “M’n kraantje lekt een beetje, wie kan me helpen?” #alleen

LEONIE: @FRITSIEEE “Onderweg naar belangrijke lunchafspraak met een heel leuk iemand”

ALTIJDLEKKERBV: “Gratis Haring bij een kopje Snert!”

LEONIE: “…heeft nieuwe foto’s op haar Hyves geplaatst”

FRITSIEEE: @BARBIE “Maar lieverd, ik ging echt niet vreemd!”

Zo zijn er ook mensen die op hun profielsite foto’s plaatsen die wel heel erg privé zijn. Best leuk om iemand eens bloot te zien, van sommigen ga ik best heftig stuiteren, maar op het moment dat ze gaan solliciteren beseffen ze zich niet dat het bedrijf deze foto’s ook zeker ziet! “Ach, leuke vent voor de relatieafdeling!” dachten ze eerst. Maar als hij vervolgens in een dronken bui al lebberend aan een dikke vis op de foto staat, heeft de sollicitant zijn kans verspeeld.

Je kunt dus heel snel je grip verliezen op iets wat je op het grote boze internet hebt gezet. En zoals in het geval van het Vechtdalcollege kan zoiets bijzonder beschadigend zijn. De meeste Social Media zijn dus vaak niet zo sociaal als het lijkt. Hoog tijd voor wat lessen in echt goed gebruik van deze nieuwe middelen, dus HVO kom maar op !

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.