In beeld: Station Ommen krijgt een gloednieuw perron erbij

Op en rond het station in Ommen is het momenteel een drukte van jewelste. Shovels, bedrijvige mannetjes met gele helmen en veiligheidslaarzen lopen af en aan, een stuk opgebroken parkeerterrein, gesleep met hekwerken, kortom: er is wat aan de hand. Dat klopt. Bouwbedrijf VolkerRail bouwt in opdracht van Prorail een nieuw perron.

Foto's: Willem Lampe

Het ooit zo idyllische stationnetje in Ommen, waar de tijd leek stil te staan, stoomt op in de vaart der volkeren en wordt aangepast aan de eisen van de moderne tijd en dan met name de veiligheidsnormen. Het huidige eilandperron, bestemd voor zowel reizigers richting Zwolle, alsmede passagiers die naar Hardenberg, Coevorden of Emmen willen, voldoet met zijn 3,5 meter niet meer aan de gestelde veiligheidsnorm.

Het eilandperron blijft in zijn huidige vorm wel bestaan. Vanaf midden februari 2019 is het eilandperron alleen bedoeld voor reizigers richting Emmen. Wie naar Dalfsen of Zwolle wil kan instappen op het te verrijzen perron aan de zijde van het stationsgebouw. Dit betekent meer ruimte op beide perronnen voor in- en uitstappers.

Het nieuwe perron wordt 185 meter lang, wat in de praktijk betekent dat er maximaal drie treinstellen van het type waar Arriva mee rijdt kunnen staan. Het huidige spoor 3, dat incidenteel wordt gebruikt voor werktreinen, wordt opgebroken. Het kunstwerk ‘Huis van Reizen’ van Rien Monshouwer, dat het kopspoor bezet houdt, behoudt wel zijn plaats en blijft staan op een paar meter rails welke niet worden geruimd.

Het nieuwe perron gaat ten koste van enkele parkeerplaatsen, hetgeen gecompenseerd wordt aan de westzijde, waar momenteel eveneens druk aan wordt gewerkt. Op het laatste weekeinde van november na, waarin alternatief busvervoer is geregeld, ondervinden de reizigers geen hinder van de verbouwing.

|Doorsturen

Uw reactie


Onze krant


Volg ons op Facebook


Volg ons op Twitter




Vechtdal Centraal wordt gehost door:
EG COMPUTER SPECIALISTEN

Agenda

Weer