Monument in Wesepe voor OLDO-spoorlijn

Spoor tussen Deventer en Ommen bracht levendigheid, bedrijvigheid en drukte met zich mee

Het voormalige stationsgebouw in Wesepe was tot voor kort het enige pand in het dorp dat nog herinnerde aan de spoorbaan tussen Deventer en Ommen, kortweg de OLDO-spoorlijn. Met de vondst van twee originele spoorstaven in de zomer van het jaar 2014 kwamen ook de verhalen van de feestelijke opening van het station in Wesepe op 24 september 1910 weer tot leven. Nu, bijna 107 jaar later, is het daar op zaterdag 20 mei weer feest. Op de plek waar destijds de rails hebben gelegen wordt die dag een monument onthuld dat een blijvende herinnering vormt aan het treinverkeer in vroeger tijden door Salland.

Initiatiefnemer is de OLDO-commissie van het plaatselijk Weseper Erfgoed. Onder de vlag van de plaatselijke plattelandsvereniging Labor houdt een club Wesepenaren zich al een geruim aantal jaren bezig met de historie van Wesepe en omgeving. Met het plaatsen van het monument ter herinnering aan de voormalige Overijsselse lokale spoorlijn Deventer-Ommen, afgekort OLDO wordt er weer en nieuw hoofdstuk aan de geschiedschrijving toegevoegd. Willem Nieuwenhuis van de OLDO commissie is bijzonder blij dat het project eindelijk is gerealiseerd. “Met dank aan de financiële- en materiële ondersteuning van de gemeente Olst-Wijhe, het Prins Bernard Cultuurfondsen de Rabobank en ( plaatselijke) bedrijven. Het is goed voor het nageslacht. De herinnering aan die verdwenen Sallandse spoorlijn wordt bij het zien van het fraaie monument weer levend.”

Levendigheid
Het begon allemaal in het najaar van 2014. Na de vondst van de vier originele stukken spoorstaven in het bos in een uitgediepte sloot bij de voormalige camping Hiethaar, destijds een halte zo staat in de boeken, kwam het idee op tafel om een monument met informatie te maken. De voorbereidingen kwamen al snel op gang, mede door de zeer positieve reacties van de Wesepenaren en de drukbezochte expositie in het Wapen van Wesepe van Jos Segbers en Jan Wallink uit Raalte. Dat de spoorweg van groot belang is geweest staat buiten kuif. Met een station en halte in de buurtschap de Eikelhof en Wesepe bracht het spoor drukte, bedrijvigheid en levendigheid met zich mee. Het verhoogde de sociale leef- en bereikbaarheid van de buurtschap en het dorp met andere plaatsen zo staat opgetekend in de geschiedenisboeken.

Silhouet
De boemeltrein liep vanaf Deventer richting Diepenveen, Eikelhof en Wesepe naar Raalte en Lemelerveld. Het eindpunt was Ommen. Het tracé was bedoeld voor personen en vrachtvervoer. Dat gebeurde met kleine stoomlocomotieven die enkele losse wagons trokken. De opkomst van de autobus en vrachtauto was de nekslag voor de spoorwegonderneming. In 1935 werd de lijn opgeheven.
Het monument dat zondag wordt onthuld is een vier bij twee meter hoog groot stalen silhouet van een stoomlocomotief. Op de bevestigde aluminium plaat staat een tekst. Door een QR-code in die tekst kan men op de smartphone nog meer informatie lezen. Het nagemaakte voertuig staat op grind, bielzen en twee originele spoorstaven op een plek, waar vroeger ook de spoorlijn lag ter hoogte van de driehoek tussen de Scholtensweg en het ‘Spoorpad, nu een betonnen fietspad. Voor een ontspannen zit is recentelijk ook een bankje geplaatst.

Kader met raster: Onthulling
Burgemeester Ton Strien zal het monument op zaterdag 20 mei om 14.45 uur officieel onthullen. Dat doet hij samen met Joke Brouwer, de Wesepenaar van het Jaar. Na de onthulling is er gelegenheid om in het Wapen van Wesepe de ‘OLDO’-expositie van Jos Segbers en Jan Wallink te bekijken.

|Doorsturen